EU een elitair en bureaucratisch project

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Fri Jun 10 22:37:53 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> [...]
> een
> stuk platter dan in de VS. In die zin is Europa socialer. Kijkt men echter
> naar de inkomensverdeling over het hele leven, dan zijn de verschillen in
> Amerika juist een stuk kleiner dan in Europa. In Europa wordt een
> dubbeltje
> nooit een kwartje, in de VS kun je diep vallen, maar je daar ook weer uit
> werken.
> Zo gemeten zijn de VS dus socialer dan Europa. Wie hier eenmaal aan de
> marge
> terechtkomt, blijft er levenslang gevangen.

Helemaal mee eens. Europa is socialer in de zin dat de allerarmsten rijker
zijn dan in Amerika, maar minder in de zin dat je als je eenmaal in de
armoede/werkloosheidsval zit, daar hoogstwaarschijnlijk nooit meer
uitkomt. Met het pistool op de borst zou ik dan toch nog voor Europa
kiezen, maar het deugt allebei niet en is allebei niet sociaal.

> Niet de zwakken genieten hier
> bescherming, maar juist de relatief sterkeren op de arbeidsmarkt, via
> vakbond
> en stembus.

En de hele incestueuze kliek van bondsbazen, pensioenfondsen en
topmanagers profiteert daarvan. Daar zou eens een flinke sprinkhanenplaag
overheen moeten. Al is er met de code Tabaksblat een hoop goeds gebeurd,
zeker als je het vergelijkt met Duitsland.

Ik ben benieuwd...