Online Opinie-onderzoek Euro

Fri Jun 10 22:32:28 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Volkskrant Buitenland-pagina 4 had een helder verhaal, deel 4 "Europa", hoe
nu verder?

Christian Saint-Etienne zet de tweeslachtigheid / halfslachtigheid van het
verdrag, tussen vrijhandelszone en federatiestaat, nog eens op een rij. En
kiest voor een grote (zo groot mogelijke) vrijhandelszone en een "kopgroep"
buurlanden die rijp en geïntegreerd genoeg zijn voor federatievorming.

De nuancering die ik gelukkig weer vaker terug vind onder opiniemakers, is
de vraag of we een wereld van grote onderling vijandige handelsblokken
willen, waarvan de EU er één is, of een wereld van echt onderlinge
vrijhandel (nu nog een utopie gezien onze neo-koloniale handels- en
migratiepolitiek).
Mijns inziens is vrijhandel zonder blokvorming nog beter en wel degelijk te
integreren met de EU als die het sterk overdreven en conserverende
nationalistische protectionisme, dat de EU juist enorm versterkt heeft,
eindelijk eens loslaat.