D66 over uitslag referendum

Ger gmw.arts at HOME.NL
Sat Jun 4 08:46:59 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Ik wil je er nog wel even aan herinneren waarom we nee hebben gestemd:
>
>     - we weten niet waar europa heen gaat
>     - we betalen teveel
>     - brussel regelt teveel
>
>     voor een deel van de nee-stemmers kwam daar bij:
>
>     - marktwerking energie/zorg/...
>     - vetorecht ja of nee
>     - poeha buitenlands beleid.
>
>     en ja, natuurlijk is er ook nog een groepje type volksbuurt of
>     type rancuneus (Ger?) dat primair nee zegt omdat Balkenende ja
>     zegt of omdat ze '10% van hun spaargeld kwijt zijn (larie).
>     Maar die groep haalt geen 60%.

Kijk eens aan zeg, en dat haal je allemaal uit de uitslaggegevens, alleen
wat minder snel dan Balkenende, die deed dat binnen enkele minuten nadat de
uitslag bekend was. Altijd maar roepen dat je niet van de peilingen uit moet
gaan en nu zomaar even weten wie waarom ja of nee gestemd heeft.
Ik durf de stelling aan dat de overgrote meerderheid van de nee-stemmers
niet of nauwelijk gekeken hebben naar de grondwet zelf. De mensen hebben
gewoon heel wat negatieve ervaringen opgedaan tot nu toe met de EU. De euro,
de werkeloosheid wat juist de euro zou voorkomen, niet te vergeten dat de
nationale politiek juist Europa de schuld gaf van alles waar ze zelf geen
weg mee wisten. De glazenwasser die plots niet meer op de ladder mag staan
om maar wat te noemen. Het "groepje" met (Ger?) erachter zou wel eens vele
malen groter kunnen zijn dan dat je denkt als je er de mensen bijtelt die
geen meter vertrouwen in degene die de Nederlandse belangen moeten bepleiten
in Brussel. Een algemeen ongenoegen en afschuw over de de politiek. Daar
spelen heel wat zaken in mee. DE WW, de WAO, de zorg, de na- ipv voordelen
van de euro, zelfs misschien het Irak-beleid van dit kabinet, enz. enz.,
maakt dat mensen Balkenende en de zijne niet meer geloven.
Vertel maar eens even welke voordelen Jan met de pet, in de volksbuurten, of
hoe anders denigrerend je het ook wil noemen, tot nu ondervonden heeft van
de EU.
Dat we in het buitenland geen geld meer hoeven te wisselen? Jan met de pet
heeft geen geld voor een buitenlandse vakantie hoor en hoeft niet te
wisselen.
De werkgelegenheid en de voorspoed welke de euro mee zou brengen? Waar,
wanneer heeft hij of zij dat gemerkt?

Daar komt bij dat we openlijk worden belazerd door vooral opa Zalm.
Bezuiniging op bezuiniging omdat we de EMU-norm moesten halen, waar
Duitsland en Frankrijk om lachten. En waar die 5 topeconomen Zalm onderuit
poetsen nu. Hij spreekt met geen woord over het tegelijk afgesproken maximum
van 4,5% geldgroei in het eurogebied, die sinds de invoering zeer ruim wordt
overschreden en dus het leven veel duurder maakt. Dat is niet van belang
blijkbaar in tegenstelling tot het 3%-speeltje van Zalm. Hij houdt graag de
WW en WAO-premies kunstmatig veel te hoog al sinds 1999 om aan de EMU-norm
te kunnen voldoen ipv werkgelegenheid te scheppen voor de mensen.
Ik ben gisteren nog bij een mevrouw geweest met 2 compleet versleten heupen,
een doorgezakte rug en nog wat dingen, van 54 jaar. Ze behoorde tot de groep
die niet, volgens de nieuwe normen, zou worden herkeurt, maar als gevolg
daarvan volledig de WAO is uitgeflikkerd. Ze maakte de deur open op twee
krukken en meldde trots, met een van pijn vertrokken gezicht, dat ze lekker
had tegengestemd tegen dat zooitje daar in den Haag. Ik bedoel maar even.
Ze zei anders nooit te gaan stemmen voor de EU maar deze gelegenheid toch
maar even had aangegrepen.
Ik weet het, dat is er slechts eentje, maar ik ben er ook van overtuigd dat
er zo velen zijn. Noem ze maar typje volksbuurt hoor of rancuneus, stop ze
maar lekker in een hokje. Bestempel die mensen maar lekker als een groepje
die eigenlijk niet meetellen, het gepeupel dus. Gelukkig hun stem wel.

En juist die mensen komt men nu vragen te oordelen over 500 pagina's
acracadabra, waarin in de media even eruit wordt gelicht dat Europa in zijn
geheel socialer moet worden maar waardoor onze sociale zekerheid en de zorg
nog verder onderuit moet om de armere landen omhoog te krikken. Wel of niet
waar? Maakt geen bal uit, zo wordt het begrepen. En inderdaad ja, het is
angst en wantrouwen van de mensen, nog zeer begrijpelijk ook. Je moet je
alleen eens afvragen wie daar de schuld van is ipv zo denigrerend te doen
over die mensen. Dat groepje, weet je wel. Die halen inderdaad geen 60% nee,
maar hadden misschien wel het verschil uit kunnen maken tussen een ja en een
nee.
Ik zei het al eerder hier, ASO heeft de door haar gewenste ja, zelf
geblokkeerd. Binnen enkele minuten wist Balkje dat de mensen niet over het
kabinet of zo gestemd hadden maar puur over het verdrag. De lulhannes,
tevoren werden de mensen door hem beschuldigd niet met de juiste argumenten
te gaan stemmen.
Ineens wist hij wel hoe het in Brussel uit te leggen. En een dag later in de
tweede kamer was het ineens de journalistiek die zijn, ik sta voor gek, weer
eens hadden verdraaid.
En D66? Och ja, misschien moeten we ons maar weer eens druk gaan maken over
de gekozen burgermeester of zo. Ze worden al zo serieus genomen dat hun
mening niet of nauwelijks nog wordt gevraagd. Ze komen niet eens meer voor
in een ja of nee-debat. Dus de mening van het stopverfpartijtje over de
uitslag van het referendum doet er niet meer toe. Ze behoren dus ook tot een
groepje, net als het groepje volksbuurters of rancuneuzen.

Ger