D66 over uitslag referendum

Mark Giebels mark at GIEBELS.ORG
Sat Jun 4 01:22:35 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

----- Original Message -----
From: "Martin Lentink" <martinlentink at d66gelderland.nl>

> Hier begrijp ik je niet helemaal. Wil je zeggen dat de andere
> lidstaten nu niet meer het recht hebben om zelf hun standpunt
> t.a.v. het verdrag te bepalen? Dat de Fransen en wij voor de rest
> hebben besloten wat ze moeten vinden?

Nee, dan begrijp je me inderdaad niet. Ik schreef al eerder dat Nederland en Frankrijk er helemaal niet over gaan wat de andere landen nu met hun ratificatieprocedures gaan doen. Mijn punt is dit: Het is in het *belang* van de Fransen en de Nederlanders om dit verdrag zo snel mogelijk in de prullenbak te krijgen. Immers het volk is hier tegen. En Chirac en Balkenende moeten dus aansturen op het van tafel krijgen van dit constitutionele verdrag. Ze doen het tegenovergestelde.

> Een stemming in de TK (of in the HR for that matter) houdt toch ook
> niet op op het moment dat het beslissende aantal stemmen is
> behaald? Of de overige landen willen besluiten over het verdrag is
> enkel en alleen /hun/ zaak: wij hebben er niets meer over te
> zeggen.

Eens dus.

 Dat is geen kwestie van opiniepeiling, maar uitvoering
> geven aan hetgeen is afgesproken en sheer courtesy.

Dat is aan hen. Ik zou het als Engelsman bijvoorbeeld wel als een opiniepeiling beschouwen. Immers, een Ja of Nee maakt geen enkel verschil voor de uitvoering van het verdrag. Maar als men daar wel een referendum wil, gaat men zijn gang maar. Ik zou dat wel betreuren, want dat leidt tot uitstel, iets wat we ons niet kunnen veroorloven, want we willen *vooruit* (sorry Marc).

Overigens denk ik ook dat de Nee in Nederland hoger is uitgevallen omdat velen het als een opiniepeiling beschouwden. De Fransen hadden het immers al weggestemd. Daarmee werd het dus gemakkelijker om een proteststem te laten horen.

> Opnieuw, ik begrijp je hier geloof ik niet helemaal. Er is een
> besluit genomen. Nederland is tegen. Dat betekent dat, voor wat
> Nederland betreft, we nu gaan werken alsof er nooit een conventie
> is geweest en nooit een concept-verdrag.

Nee. We gaan uit van een afgestemd verdrag en op zoek naar een nieuwe oplossingsroute.

 We gaan ons nu keurig als
> goede verdragspartner houden aan het verdrag van Nice. Wat wil je
> verder nog?

Een goed functionerende EU van 27 leden. En dus wil ik een aantal belangrijke aanpassingen van de huidige verdragen zo snel mogelijk verwezenlijkt zien. Jij niet dan?

Groeten,
Mark Giebels