D66 over uitslag referendum

Martin Lentink martinlentink at D66GELDERLAND.NL
Sat Jun 4 00:41:10 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark Giebels wrote:
<...>
> Net als Chirac pleit Balkenende (en Sophie en over haar hadden we het
> even) er om onnavolgbare redenen voor om de grondwet voorlopig niet
> dood te verklaren. Laten we de stemmingen in de andere landen
> afwachten, is hun standpunt. Dit vind ik een dom standpunt (daarom
> ook wijzigde ik mijn Ja stem na het Franse Nee in voor een Nee), maar
> nog erger is dat het ingaat tegen het belang van de Fransen en
> Nederlanders die het verdrag immers in meerderheid hebben verworpen.
> Men wil dit niet, maar hun regeringen proberen het juist in stand te
> houden. Belachelijk.

Hier begrijp ik je niet helemaal. Wil je zeggen dat de andere lidstaten nu
niet meer het recht hebben om zelf hun standpunt t.a.v. het verdrag te
bepalen? Dat de Fransen en wij voor de rest hebben besloten wat ze moeten
vinden?
Een stemming in de TK (of in the HR for that matter) houdt toch ook niet op
op het moment dat het beslissende aantal stemmen is behaald? Of de overige
landen willen besluiten over het verdrag is enkel en alleen /hun/ zaak: wij
hebben er niets meer over te zeggen. Dat is geen kwestie van opiniepeiling,
maar uitvoering geven aan hetgeen is afgesproken en sheer courtesy.

> Het lijkt erop dat men nog steeds niet inziet dat een referendum niet
> hetzelfde is als een opiniepeiling.
>
> Zoals ik al eerder zei, dat voormalige Ja-kamp (waartoe ik ook
> behoorde) moet zo snel mogelijk op de Nee-trein (de huidige
> werkelijkheid) springen, want anders wordt die gekaapt door de
> nationalisten. Iedere aarzeling kan funest zijn voor het draagvlak
> voor Europese integratie in de nabije toekomst.

Opnieuw, ik begrijp je hier geloof ik niet helemaal. Er is een besluit
genomen. Nederland is tegen. Dat betekent dat, voor wat Nederland betreft,
we nu gaan werken alsof er nooit een conventie is geweest en nooit een
concept-verdrag. We gaan ons nu keurig als goede verdragspartner houden aan
het verdrag van Nice. Wat wil je verder nog?

mvg,

Martin Lentink