conservatisme en referendum

Tjerk Jouwstra tjouwstra at WXS.NL
Fri Jun 3 10:12:24 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Van: Mark Giebels [mailto:mark at giebels.org]
Verzonden: vrijdag 3 juni 2005 0:36
Aan: Tjerk Jouwstra; jwittenboer at home.nl
CC: d66 at nic.surfnet.nl
Onderwerp: RE: conservatisme en referendum

Mark schreef:
>Aangezien alle landen het moeten ratificeren is het formeel dood. Je hebt
gelijk dat het zin kan hebben als andere landen er nog een referendum over
houden (die landen met slechts een parlementaire stemming zijn irrelevant).
Maar zoals ik eerder zei, dat is niet aan NEderland om dat te bepalen; dat
moeten die landen helemaal zelf weten. De LibDems in de UK zijn bv al tegen.
Een echte democraat wil immers slechts stemmen (en een groot debat
organiseren) als het ergens over gaat. Het referendum is niet bedoeld voor
opiniepeilingen.<

Daar kan ik me in vinden. Maar ik denk bijvoorbeeld, dat Duitsland er wel de
pest over in heeft, nu zij het verdrag al wel hebben geratificeerd, en het
voor hun positie in de europese constituties een aanzienlijke verbetering
was dan het eerdere verdrag van Nice, dat Spanje en Polen weer een machtiger
positie gaf.

Anderszijds vind ik, dat er toch een andere situatie is, als bijvoorbeeld 8
landen het afschieten, dan alleen Nederland en Frankrijk. Voor Nederland
lijkt mij het beste, dat we nu een paar jaar meedraaien in de huidige
constitutie. Ik aarzel nog over de vraag, wat wij moeten doen met de al
beloofde toetreding van Roemenië en Bulgarije over twee jaar. De uitkomst
van een referendum over hun toelating lijkt me voor de hand liggend: neen,
maar ik weet niet of wij daar als Nederlandse bevolking zelf over moeten
(willen) stemmen.

Groet,

Tjerk