conservatisme en referendum

Mark Giebels mark at GIEBELS.ORG
Fri Jun 3 00:35:30 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

----- Original Message -----
From: "Tjerk Jouwstra" <tjouwstra at wxs.nl>
> En dan kom ik bij een ander punt van Mark: het intergouvermenteel verdrag is
> nog niet dood: het is door 25 landen ondertekend en 25 landen moeten het
> ratificeren. Ook de andere landen moeten de gelegenheid krijgen en hebben
> hun visie hierover te kennen te geven.

Aangezien alle landen het moeten ratificeren is het formeel dood. Je hebt gelijk dat het zin kan hebben als andere landen er nog een referendum over houden (die landen met slechts een parlementaire stemming zijn irrelevant). Maar zoals ik eerder zei, dat is niet aan NEderland om dat te bepalen; dat moeten die landen helemaal zelf weten. De LibDems in de UK zijn bv al tegen. Een echte democraat wil immers slechts stemmen (en een groot debat organiseren) als het ergens over gaat. Het referendum is niet bedoeld voor opiniepeilingen.

Daarbij, wat in het belang van Nederland is is om dit verdrag zo snel mogelijk in de prullenbak te krijgen. Wij zijn immers tegen dit verdrag en dus willen we het niet door de strot geduwd krijgen, op wat voor manier dan ook. Maar nog belangrijker, we willen verder met Europa. En zolang deze grondwet aangeschoten het integratieproces blijft frustreren, wordt er niets productiefs bedacht. Ik blijf me verbazen dat diezelfde politici die voor het referendum beweerden dat we echt niet meer verder kunnen met de oude verdragen, nu ineens pleiten voor een status quo.

Groeten,
Mark Giebels