conservatisme en referendum

Tjerk Jouwstra tjouwstra at WXS.NL
Thu Jun 2 23:50:48 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark en Joris,

Toch blijf ik bij mijn stelling, dat het merendeel van de huidige burgers
kijkt naar de korte termijn en zijn eigen belang, en dus vaak conservatief
stemt, terwijl ik van onze bestuurders(is dat hetzelfde als de politici?)
juist verwacht, dat zij het algemeen belang en de langere termijn bewaken.

Als je kijkt naar de beschouwingen (en vergeef me, ik heb noch de tijd, noch
voldoende knowhow om nu allerlei links te voorschijn te toveren) in
bijvoorbeeld de buitenlandse pers, die toch meer afstand tot ons referendum
hebben, dan zie je vooral als commentaar opduiken, dat wij de europese
ontwikkelingen te snel vinden gaan en er sprake is van angst voor het
nieuwe. Vanavond bij Nova ook zo Paul Scheffer en nu bij B&vD Felix
Rottenberg. Men is geneigd tegen veranderingen te zijn, en daarmee ben ik
niet zo dom om daarbij onderscheid te maken tussen *laag* en *hoog*
Nederland (vergelijk La France en bas die non stemde en La France en haut
die oui stemde) en daarmee is het referendum een goed middel om de
betrokkenheid van de burger bij het bestuur te stimuleren (en dat is zo
nodig), maar verontrust mij dit neveneffect.

Zwitserland vind ik ook niet zo'n sterk voorbeeld, want hoe lang heeft het
daar bijvoorbeeld niet geduurd, voordat het vrouwenkiesrecht - bij
referendum- werd ingevoerd. Daar zijn wel tientallen referenda overgehouden.
En dan kom ik bij een ander punt van Mark: het intergouvermenteel verdrag is
nog niet dood: het is door 25 landen ondertekend en 25 landen moeten het
ratificeren. Ook de andere landen moeten de gelegenheid krijgen en hebben
hun visie hierover te kennen te geven. De Belgen zeiden vandaag: Nederland
is met zijn eigen navel bezig (ik geloof dat Ger er uit feestvreugde al een
piercing doorgeslagen heeft), maar Europa is toch wat groter. En pas daarna
kan je de boekhouding opmaken en nadenken over de voortgang. En dat gaat hoe
dan ook heel moeilijk worden, zoals nu ook de besluitvorming de komende
jaren.

Groet,

Tjerk