D66 over uitslag referendum

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Thu Jun 2 17:03:20 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark Giebels wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> ----- Original Message ----- From: "Henk Elegeert"
> <hmje at home.nl>

> Iedereen die nu nog niet in het Nee kamp zit is simpelweg
> geen democraat. Je verwacht ze bij het CDA, wat inderdaad
> uitkwam, maar het is vreselijk dat men ze ook binnen D66
> lijkt aan te treffen. Die reactie van Sophie is inderdaad
> schokkend.

Ik snap je punt. Het ging mij erom dat ze nooit een
dergelijk standpunt had in kunnen nemen als ze ook werkelijk
feeling/binding had met de achterban. Op dit punt faalt nu
onze democratie. De verwevenheid leidt er zelfs toe dat er
politiek niet zal worden afgerekend, omdat er teveel zijn
met boter op het hoofd. Zelfs in de oppositie. De
volksvertegenwoordigers vertegenwoordigen een politieke
partij en niet meer de kiezer.

> Het doel mag nu niet meer die grondwet zijn, maar moet
> inmiddels het zo snel mogelijk op de rails zetten van een
>  positiever EU integratieproces zijn.

Eens. Maar daarvoor heb je volksvertegenwoordigers nodig die
  ook die taak als opvatting hebben.

> Want een sterk Europa is hard nodig.

Absoluut. Maar het debat inhoudelijk daarover moet nog op
gang gaan komen. En zie hier mijn voortdurend pleidooi voor
het (proactief) betrekken (van burgers) bij of in het
besluitvormingsproces. De noodzakelijke informatie is dan
voorhanden en in het juiste perspectief. De vraag (die op
zal komen) aan de politiek zal een gerichte zijn.

> Nederland is na deze overduidelijke afwijzing door het
> volk in de unieke positie om een voortekkersrol in die
> vernieuwing te gaan spelen, maar dan moet men dat wel
> willen en niet gaan langdurig intern gaan bezinnen en
> vertragen.

Eens. Een snelle en gerichte analyse kan veel vertraging
voorkomen.

. Maar ja, een kabinet met het CDA als leidende
> partij zie ik die voortrekkersrol niet vervullen.

Reden waarom niet te verwachten is dat het snel tot een
oplossing komt. Het niet willen, kunnen of durven vervangen
van falende bestuurders en de eigen rol van de
volksvertegenwoordigers en het elkaar in beschrming willen
nemen draagd niet bij tot heldere analyses en dito
bestuurders die de kar wel zouden kunnen trekken.

> Men zet zichzelf en het land liever voor gek.

Het zit hardnekkig diep, idd.

Henk Elegeert