Verdrag dood verklaren

Wed Jun 1 11:05:04 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ger schreef:

 > In de peiling bij het debat
> gisteravond op TV werd duidelijk dat 22% van de mensen tegenstemmen om
> Balkenende. Tel die 22% bij de ja-stemmers en het verdarg zou zijn
> aangenomen.

De cijfers zijn natuurlijk niet zo te interpreteren. 22% van de
tegenstemmers gaf aan dat dat een van de redenen was. Natuurlijk heeft
dat er gedeeltelijk mee te maken. Maar het is niet zo dat indien
Balkenende er niet was 22% ineens voor zou stemmen. Niet om Balkenende
nu te verdedigen, maar er wordt de laatste tijd al zoveel geknoeid met
cijfers en interpretaties.... Ik snap wel dat je denkt dat het zo zat,
want zo werd het ook op tv verteld. 22% van de mensen geeft aan dat
Balkenende de reden is om tegen te stemmen. Maar indien je alle
percentages bij elkaar optelde kwam je ruim boven de 100% uit. Ook
journalisten zouden meer aandacht moeten hebben voor interpretaties van
statistieken..... :-)