Op de site van D66: Meer vrijheid voor de uitzendbranche. Aldus Bert Bakker

Ger gmw.arts at HOME.NL
Sat Jul 30 08:00:15 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

We zitten juist niet op dezelfde golflengte.
In Denemarken hebben ze de voorwaarden geschapen dat mensen zich veel
flexibeler op kunnen stellen op de arbeidsmarkt.
Voor je economische en sociale positie is er niet zoveel aan de hand als je
werkeloss wordt en dat is hier wel even wat anders toch. Zeker als de
ASO-maatregelen doorgaan. Hier breekt men juist de opvang in zijn geheel af
terwijl dat in de Scandinavische landen heel anders ligt. Daar komt bij dat
ze zo slim waren niet met de Euro mee te doen en ze het ook daarom
economisch veel beter doen.
Het is nogal een verschil of je de arbeidsmarkt flexibeler maakt door de
opvang bij werkeloosheid te verbeteren of dat je dat doet door regelingen te
schrappen of te verslechten. Mensen zijn natuurlijk bang hun werk te
verliezen en proberen er angstvallig aan vast te houden. Als de opvang goed
is en de reintegratiebegeleiding uitgebreid is het niet zo'n ramp.
Natuurlijk betalen mensen dar ook premies voor die dan ook gebruikt worden
waar ze voor bedoeld zijn, in tegenstelling tot hier in Nederland waar het
grote overschot wordt gebruikt om onder de EMU-norm van 3% te blijven. De
andere afspraak die omtrent de Euro is gemaakt hoor je Zalm trouwens niet
over. 4,5% Aaan geld zou er maximaal per jaar bij gedrukt mogen worden en
men zit nu gemiddeld op 7%. Dat is ook een van de hoofdzaken wat ons leven
zo duur maakt en dus de economie doet slinken.
Dus het is wel degelijk zo dat ASO precies het tegenovergestelde doet van
Denemarken. Als hebben ze dan een gelijkwaardig doel, een flexibele
arbeidsmarkt. Maar tussen een doel en het doen zit nog een levensgroot
verschil.
Gisteren nog op de TV de grote zorg van de sociale diensten dat vele mensen,
onder aan de inkomensladder, zeer waarschijnlijk in grote problemen zullen
komen met de invoering van het nieuwe ziektestelsel. Vele mensen zitten niet
zo sterk in hun vel. Had je eerst een uitkering of slaris dan was je
automatisch verzekert daavoor. Straks moeten mensen het zelf gaan betalen en
worden ze eruit geflikkert bij wanbetaling. Gevolg zal zijn een grote groep
niet-verzekerden. Laten we die creperen aan de deur van het ziekenhuis?
Precies waar ASO naartoe wil, Amerikaanse wantoestanden dus.
Zo ook met het sociale stelsel, nog even en we hebben ook allemaal 2 of 3
baantjes nodig om het hoofd boven water te houden. Nu al zegt 10% het werk
niet of bijna niet meer aan te kunnen.

Ger