Lange straffen zijn onmenselijk & onwenselijk

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Sat Jul 30 01:09:50 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Dr. Marc-Alexander Fluks wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Beetje geinspireerd door de blabla op deze lijst en Donner...
>
> Ik persoonlijk ben zowel tegen de doodstraf, levenslang als TBS. Maar men
> kan moeilijk ontkennen dat er mensen zijn die levenslang opgesloten behoren
> te worden. Te gevaarlijk om los te lopen.
>
> De doodstraf kennen we gelukkig niet meer maar levenslang en TBS

Kennen wij dat wel? Wel TBS (langdurig), meen ik maar beiden gecombineerd?

 >  (een
> Nederlandse vinding, elders in Europa bestaat zoiets niet)

Dijken ook en we hebben er ook baat bij. :)

 > zijn minstens zo barbaars - zo niet erger.

Blijkens?

> Gegeven het feit dat TBS kan worden verlengt - wat is er dan tegen een
> dergelijke constructie in te bouwen in de strafvordering ?

Omdat het twee totaal verschillende zaken betreffen. In het ene geval
veranderd er niets aan de houding/instelling, en in het andere geval
zijn er kansen op verbetering.

> Ik bedoel:
> een constructie waarbij de hoogste gevangenisstraf die men kan krijgen 10
> jaar is. Wie daartoe wordt veroordeeld wordt, als die termijn dreigt te
> verstrijken, opnieuw beoordeeld.

Op grond waarvan? Tegen welke achtergrond? 10 jaar is 10 jaar, punt.

> Kan massamoordenaar 'X' na die tien jaar
> vrij of niet ? Is 'terrorist M.B' tot inkeer gekomen of trekt hij opnieuw
> z'n mes ?

Hij bid tot Allah dat hij niet tot inkeer komt.

> Volgens mij is dat veel menselijker (ook al zou het kunnen inhouden dat
> straffen langer worden in plaats van korter). Wie tot 10 jaar wordt ver-
> oordeeld en z'n leven betert, weet dat er ooit een eind aan de straf komt.
> Maar lieden als Mohammed Bouyeri blijven vastzitten - ook als daartoe
> geen reden meer toe zou bestaan.

Wacht even. Mohammed Bouyeri heeft levenslang en geen TBS. Hem mankeerde
niets en wenste zelfs niet de mogelijkheid open te laten dat hij om
andere redenen/oorzakn tot zijn daad was gekomen.

> En waarom zouden ze dan veranderen ?

Daartoe wordt ook geen poging ondernomen vwb. Mohammed Bouyeri.

Dat had anders kunnen liggen voor hem, maar dan moet er ook een
perspectief, een reden toe bestaan.

Die is er in dit (Mohammed Bouyeri) gaval niet.

Henk Elegeert