Anti-modernisme fascistisch?

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Tue Jul 26 12:25:25 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Democs en rechtse VVD-ers,

Terwijl er nu net tijdens mijn pauze een antiek, tweemotorig vliegtuig uit
de WO-2 overvliegt (standplaats Lelystad, denk ik), even een hypothese.

Het postmodernisme van de 1990s stelde steeds dat de modernisering tot
allerlei onheil kan leiden, zoals stalinisme, nazisme en
milieuonvriendelijke wederopbouw na 1945. Ik heb ze eigenlijk nooit gehoord
over reactionaire stromingen die van zichzelf anti-modernistisch zijn. Dat
valt kennelijk buiten het blikveld van de wetenschappelijke en politieke
elites. Waarom?

Enkele feitjes:
- n.a.v. de Londense metrobommen acht 34% van de Britse islamieten dat het
Westen oorzaak van alle kwaad is;
- de christelijke Bijbel kent vlammende passages tegen luxe, goddeloosheid
en ijdelheid van de bewoners van de Toren van Babylon;
- rastafari zien in datzelfde Babylon de grootste vijand van het religieus
geluk, "de joden" vormen de grootste drijfkracht achter dit Babylon;
- islamisten (=politieke, fundamentalistische islamieten) doen niks anders
dan Kruisvaarders, Joden (Zionisten) en Ongelovigen aanvallen, in woord en
daad.

Mijn hypothese: de zittende machten hebben er wel belang bij om
progressieven en positivisten permanent in te tomen met ethisch
relativisme, terwijl de reactionairen (nog geen) inhoudelijke bedreiging
vormen voor de elites. Reactionairen worden pas beticht van fascisme of
anti-semitisme zodra zij openlijk een groter deel van de koek opeisen.

Is de net tot levenslang veroordeelde Mohammed Bouyeri een fascist?

Henk Vreekamp, Utrecht