Hoe staat het er ook alweer voor met... De oorlog tegen het terrorisme

Wed Jul 20 13:40:29 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Henk Vreekamp <vreekamp at KNOWARE.NL> op 14 juli,
>Inderdaad, gedrag - en meestal ook huidskleur - zijn de belangrijkste
>parameters voor het signaleren van verdachte zelfmoord-bommenleggers.
>Onder gedrag vat ik ook het opvallend omgaan met koffers, het dragen van
>een rugzak in het openbaar vervoer door manspersonen beneden dertig jaar,
>en partieel "zwangere" vrouwen van dezelfde leeftijdscategorie. Die moet
>je dus preventief fouilleren.

 Afgaande op de verbaasde reactie van de bommenleggers bij de Londense
 aanslag, kan men niet aan iemand zien dat hij/zij een bom gaat leggen.
 Een terrorist gedraagt zich als iemand die bij Appie Heijn een pak melk
 koopt. Op uiterlijk en gedrag kan men dus niet afgaan. Mogelijk worden
 terroristen daarin net zozeer getraind als in het ontsteken van de bom
 zelf. Tegenwoordig stikt het van de rugzakken, dus dat zegt ook al niets.

 In een democratie mag men iemand alleen fouilleren als er reden is te
 onderstellen dat er iets loos zij met de persoon in kwestie. Mensen
 fouilleren om te kijken of er iemand tussen zit waarmee iets loos is,
 het omgekeerde dus, hoort in een democratie niet thuis. Een staat die
 zoiets doet, is zelf terroristisch bezig.

 Een terrorist houdt men in regel niet tegen. Trouwens: is iemand die nog
 niets gedaan heeft, een terrorist ? (Zoja, dan zou misdunk bestaan). Het
 lijkt mij dat iemand pas terrorist wordt nadat er een aanslag gepleegd
 is, dus nadat men de persoon niet tegen heeft weten te houden.

 Islamitische zelfmoordterroristen kan men bij wijze van afschrikking door
 honden laten opeten, gevangen Islamitische terroristen tijdens hun inter-
 nering de toegang tot de Koran onmogelijk maken. Islamistische leiders
 zouden fatwa's kunnen uitspreken over potentiele terroristen. Maar meer
 lijkt mij niet mogelijk.

 In elk geval mag men de dreiging van een aanslag niet afwentelen op mensen
 die niets gedaan hebben. Hebben de terroristen nog gewonnen ook...