Hoe staat het er ook alweer voor met... De oorlog tegen het terrorisme

Tue Jul 19 10:45:37 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Niemand weet ook hoe alertheid kan helpen tegen zelfmoordenaars,

Tenzij je groepen met radicalen geheel de toegang ontzegt of ieder lijf
controleert.

De berichten uit Londen zijn zodanig, dat het leek alsof de 4 bommendragers
retour wilden gaan (betaald parkeren, retourtickets: bij controle sowieso
geen extra verklaring voor het dragen van rugzakken). Wisten deze jongens
dat er geen timers aan hun bommen zaten of hoe kort die afgesteld waren?

Voor alertheid en ingrijpen door burgers is sowieso een ondersteunend
klimaat nodig, volgens mij ontbreekt dat geheel. De anti-discriminatietoon
is nog steeds veel hoger dan het geluid voor recht op bescherming. Zolang
mensen onvoldoende beschermd worden in woord en daad bij hun strijd voor
bescherming tegen agressieve radicalen komt er van daadwerkelijke alertheid
weinig.

Ook de nazorg naar mensen die mede ingrijpen en optreden is nihil. Dan
helpen campagnes om op te letten en iets te melden echt niet. Pas als mensen
elkaar positieve ervaringen kunnen vertellen en zich gewaardeerd voelen als
ze opletten en mede ingrijpen zullen ze dat volhouden en zullen meer zich
bij hen aansluiten.

Fritz