Requisitoir in de strafzaak tegen Mohammed B.

Fri Jul 15 12:45:13 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Precies,

Maar de boodschap die de samenleving uitdraagt aan kinderen en volwassenen
is andersom. Het is m.i. geen toeval dat in tijden waarin links radicalisme
als van een hoger ideaal werd onderwezen, we ook links terrorisme hadden. En
in Nederland nog onlangs toen de gevestigde orde in absoluut goed en kwaad
predikte naar een politieke tegenstander. En dat sinds in de VS christelijk
radicalisme weer zijn hogere plaats heeft gekregen daar ook christelijke
terreurdaden werden geplaagd.

Het begint klein, het opeisen en geven van voorkeursbehandelingen, het
bemoedigen van de houding dat iemand meer is als ie links of gelovig is.
Logisch dat dan de extreme geweldsuitingen ook eerder gelegitimeerd worden
geacht.

Zelf ben ik opgevoed kennis te nemen van alle geloven en
levensovertuigingen, maar steeds nam ik waar dat links radicalen en
christelijken zichzelf hoger achten en dat gelegitimeerd vonden op school,
op werk, overal in de samenleving. Een student eiste dat iedereen stil was
voor het eten, want hij was christelijk. Het kwam niet eens in hem op dat
anderen wellicht de voorkeur hebben samen lawaaiig te genieten voor aanvang
van hun gezamenlijke maaltijd. Respect van gelovigen naar anderen is bij
voorbaat ondergraven door de hogere status die zijn niet alleen zichzelf
toedichten maar die ze ook krijgen en ervaren uit de samenleving.

Alleen in Frankrijk, dat zijn replublicaire status eert, zie ik dat men
begrijpt en zijn best doet echt seculier te zijn. Kinderen al op te voeden
met het begrip dat niemand het recht heeft meer te zijn of hij iets
goddelijks gelooft of niet. Vast geen toeval dat de moslims in Frankrijk dan
ook helder uitten niet aan de zijde van de moslimgijzelnemers te staan toen
een Franse journaliste met de dood bedreigd was.

In Nederland eisen zelfs kamerleden en ministers van het CDA hun hogere
status op en hun uitzonderingspositie in hun heilige relatie met de god in
hun hoofd. Heel links boog daarvoor toen Lousewies eindelijk een begin wilde
maken de uitzonderingspositie van godsdenkers af te breken. Zo bezien
scheppen christenen met hun arrogante privileges het klimaat waarin ook
moslims daarin te ver kunnen gaan. Gek is dat niet, als je ziet hoe ook
sommige christenen daarin te ver gaan, met name in de VS.

Het geloof is het probleem niet, wel de meerderwaardige gevoelens die
gestimuleerd en gelegitimeerd worden ook door de staat. Neem het leger
waarin je een plaatje met geen moest dragen als je niet in een god geloofde,
en vooral gelovigen allerlei gesubsidieerde faciliteiten hebben. Ben je niet
gelovig dan wordt je te verstaan gegeven respect te hebben voor gelovigen en
mee te doen, wie weigert wordt gedreigd gestraft te worden. Scheiding van
kerk en staat is in de praktijk veel te zwak.

Fritz