Voorbeeld van een vrachwagenchauffeur die in de WAO terecht kwam.

Ger gmw.arts at HOME.NL
Thu Jul 14 11:21:23 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hahaha, Henk, je bent wel heel erg optimistisch.
Ik las hier van een volksvertegenwoordiger, althans zo noemen ze zichzelf,
van D66 dat het juist een goede zaak was dat deze dingen gebeuren.
Het gaat natuurlijk niet over deze persoon alleen, er zijn er duizenden of
meer zo. De trent is nu eenmaal zo in de politiek dat mensen alleen nog maar
als medeburger gelden zolang ze productief genoeg zijn. Ben je te oud, ziek,
of heb je pech dat je baas failliet gaat, dan ben je in feite een crimineel
die te lui, niet wil, een profiteur is. En geloof me, zo worden mensen ook
behandeld, zeker bij het UWV. Er wordt op mensen dusdanig ingepraat dat ze
zich echt schuldig gaan voelen dat ze ziek zijn. Mensen klappen helemaal
dicht en durven zichzelf niet eens meer te verdedigen tov een keuringsarts.
Veel mensen kijken er toch tegenaan als degene met de macht die beslist over
jouw uitkering en daarmee je kwaliteit van leven. Ze zijn er daadwerkelijk
bang van.
En dat durft men een gezonde samenleving te noemen, mensen die bang zijn van
overheidsinstanties die eigenlijk bedoeld zijn om mensen te helpen die de
pech hebben ziek te worden danwel hun werk kwijt te worden. Het tegendeel is
waar helaas, die instantie heeft maar een ding voor ogen, hoe kan ik iemand
zo snel mogelijk de uitkering afnemen, geheel of gedeeltelijk.
Klantvriendelijkheid is iets wat niet van toepassing is daar. Men heeft
tenslotte te maken met lastig, lui geteisem. Probeer eens via de
clienteninformatietelefoon het UWV te bellen of via het gewone alegemene
nummer van het kantoor. Na een half uur of langer door het hele gebouw
verbonden te worden vraagt men rustig of je volgende even kan terugbellen
daar men de persoon die je daarvoor moet hebben niet kan vinden.
De Geus wil hebben dat dit straks ook gaat gebeuren door private
verzekeringen, ondernemingen die er commercieel belang bij hebben dat je
geen of in mindere mate een uitkering krijgt. Dat is wat ook D66
belangenbehartiging noemt. Mensen volkomen de grond in trappen is het. De
belangen die D66 behartigd zijn alleen de belangen van hun zeteltje op het
pluche, voor zolang het duurt gelukkig. En natuurlijk hun eigen belangen
voor de tijd erna.

Ger