Gekke Mo voor 't hekkie

Tue Jul 12 15:11:38 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Wat is gek, Marc?

Hij heeft ze op een rijtje, een ander rijtje dan het onze,
maar wel een rijtje dat door duizenden,
nee miljoenen en miljoenen wordt gedeeld.
Dat wordt gepredikt en uit het hoofd geleerd.

Enige verschil met wat wij niet gek vinden,
is het schijnbaar ontbreken van twijfel,
en kennelijk ontbreken van gematigdheid,
waaruit twijfel spreekt in de ogen van degenen
die begeesterd worden door hun rijtjes,
maar waarin wij verdraagzaamheid en mededogen zien.

Voor tbs hoef je niet gek te zijn, wel een onbeperkte bedreiging.
Mensen die tot zulke daden vastberaden in staat zijn voor gek verklaren, is
in wezen een ontkenning van onze keuzemogelijkheden.
Onze gevoelens die tot zulke keuzen kunnen leiden.
Omstandigheden en belevenissen spelen daarbij zeker een rol.
Zoals vele oorlogsgebieden ons nog dagelijks laten zien.

Ik zou het dus gevaarlijk vinden van waanzin uit te gaan,
hoewel het in zekere zin waanzin is hoe mensen elkaar naar het leven staan.
Maar gevaarlijk omdat het de gevaren ontkent waaraan mensen blootstaan, en
erger nog, hun keuzemogelijkheden, hoe moeilijk ook.

Fritz