Geen stimulerende maatregelen

Mon Jul 11 12:53:25 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Dat lagere sociale groepen tegen elkaar uitgespeeld worden,
moet ik helaas beamen, Henk,

Praktisch alle beleidsmaatregelen van de laatste jaren die ik ken,
bevoordelen financieel de hogere inkomens,
die vaak minder of niet meer hoeven werken.
En bezuinigingen treffen vooral lagere en middeninkomens.
Dit geldt de halfzachte hypotheekaftrekbeperkingen,
de WAO- en WW-hervormingen,
de vreemde verdeling van de zorgpremies,
de onnodig hoog gehouden werknemerspremies,
enzovoort.

De veelgenoemde groep middeninkomens (tot en rond modaal,
dus met een matig loon vaak voor veel gewerkte uren) tegemoet komen,
kan juist heel goed door het eigen kabinetsbeleid
veel minder CDA- en VVD-trekjes te geven.
Maar dat schijnt onbespreekbaar te zijn voor CDA en VVD
die hun achterbannen die meerendeels al goed af zijn
prima bedienen, ook volstrekt onnodig bij tal van beleidsmaatregelen.

Die voorbeelden worden ook nooit genoemd.
Ik zou willen dat coalitiegenoten openlijk de eigen beleidsmaatregelen
noemen
die ze nu kennelijk via omwegen willen bestrijden,
omdat ze de meer werkende middengroepen onevenredig
en veel te zwaar treffen.

Fritz