Van Aartsen wil de boel weer eens omdraaien

Tue Jul 5 12:59:42 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On 5-jul-05, at 7:52, Henk Vreekamp wrote:

> 1. Dat ketens breken feest is Surinaams.

Dat heb je al gezegd Henk. Maar waar is je bewijs?

> 2. Dat er cross marriages zijn tussen Creolen uit Suriname en de
> Antillen betekent dat lang niet alle (voormalige) rijksgenoten de pest
> aan mekaar hebben.

Inderdaad. Dus je "Trouwens S en A lusten mekaar
cultureel en persoonlijk ook niet zo." slaat helemaal
nergens op.

> 3. Dat de Surinamers op de Antillen scheef worden aangekeken heeft te
> maken met de koloniale arbeidsgeschiedenis: de S hadden de naam harder
> te werken etc.

Oja? Waarom is de Lawa-spoorweg dan door
arbeiders uit Curaçao aangelegd?

(Ik wil het wel even uitleggen hoor: in Suriname
zijn veel ontvluchtingen geweest, en hebben de
ontvluchte slaven tenslotte een vredesverdrag
gesloten met de Nederlandse overheersers. De
Nederlanders erkenden hen daarbij als vrijen.
Op de Antillen is dat nooit gelukt, met als gevolg
dat Antillianen zichzelf minderwaardig voelen aan
Surinamers die immers wel in opstand kwamen.)

> 4. Dat Leerdam zich tussen schreeuwende Bouterse-aanhangers beweegt is
> gewoon politiek opportunisme.

Hij bewoog zich niet tussen het publiek Henk. Hij
was een van de sprekers. Als je goed had opgelet
zou je hebben geweten dat er altijd een Nederlander,
een Surinamer, en een Antilliaan spreekt.
En waarom? Omdat de Antillen eveneens slavernij
kenden (zoutpannen) en omdat de slavernij daar
eveneens op 1 juli 1863 is afgeschaft. Snap je wel?

> 5. Mijn mensbeeld is immer kritisch of skeptisch met een positieve
> boventoon.

Ik hoop zojuist te hebben getoond dat je toch echt
wat kritischer tegenover je eigen beweringen dient
te staan.

> En quoten tussen andermans teksten vind ik verschrikkelijk, ook voor
> de beantwoorder.

Als je dan eens zou willen beginnen met alles waar
je niet op reageert weg te knippen?

Erik vdMb