Peilingen 1 juli 2005

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Sat Jul 2 18:52:08 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> De ellende is nu D66 zoveel heeft weggegeven dat (ook) puur CDA-beleid is,
> inclusief de WAO/WIA/WGA, er niets meer te scoren valt voor D66. Zou niet
> meer weten wat, de ideeën waren en zijn afgewezen, kennelijk steeds door
> coalitiedwang en geheime afspraken met het CDA, de opheffing van de NPS
> alsnog terugdraaien is keihard nodig maar door de ingraving in "logische"
> managementmodellen geen kiezersgunst meer mee te winnen.
>
> Lesgelden eraf is mooi voor de gezinnen met kinderen en het CDA claimt het
> dan ook. Weer geld erbij ongeacht werk en inkomen, zogenaamd voor de
> [...]

Fritz,

Ik deel - uiteraard - je zorg over de stand van D66 in de peilingen.
Waarmee kan D66 nu nog komen? Tja, bij de middeninkomens scoren wordt
misschien lastig omdat iedereen dat wil. Dat zit me overigens behoorlijk
dwars en niet alleen omdat het begrip middeninkomen zo wordt gedefinieerd
dat zelfs vrij hoge inkomens daaronder vallen. Zelfs de onderkant van de
middeninkomens wordt er naar mijn idee te veel vertroeteld. Ik zou graag
zien dat er nu eindelijk serieus iets wordt gedaan om de werkloosheid
terug te dringen in plaats van altijd die eeuwige middeninkomens voor te
trekken. Je weet in welke richting ik zit te denken.

Welke keuzes hebben we nu? Doorgaan op de hervormingskoers is naar mijn
stellige overtuiging in het landsbelang, of het je nu impopulair maakt of
niet. En daarbij moeten we af en toe onsmakelijke compromissen met het CDA
sluiten. Uitstappen zal ons ook denk ik ook niet veel goed doen. Want als
we nu uitstappen, wat gebeurt er dan? Dan komt de PvdA in de regering en
die zal ook hervormingen in de arbeidsmarkt doorvoeren. Te langzaam, vrees
ik, maar toch. En wat gaat D66 dan doen? Roepen dat het te snel gaat? Dat
is zowel volstrekt ongeloofwaardig als volstrekt verkeerd. Roepen dat het
niet hard genoeg gaat? Daar maak je je ook niet populair mee en dan kun je
nog beter in de regering zitten, dan kun je tenminste nog iets doen.

De strategie lijkt nu te zijn om even in te houden met economische
hervormingen en in vredesnaam maar wat meer geld uit te geven om de mensen
wat rustiger te krijgen in de hoop dat de hervormingen binnen twee jaar
beginnen te werken. Bepaald geen rooskleurige situatie, maar is er een
alternatief?