Peilingen 1 juli 2005

Sat Jul 2 11:28:18 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

De coalitievorming, de binding van een kamermeerderheid aan een uit de kamer
los van de kiezersinvloed gevormde regering, wreekt zich weer, net als bij
paars 2. Gaandeweg vervalt de vrijheid van de burgers, zoals Marc scherp
ziet, zelf invloed te hebben op hun leven, inclusief kijken naar programma's
(mede) uit de kraamkamer van de NPS. Op elk punt doordat de kamermeerderheid
gebonden is aan de regering, op straffe van nieuwe verkiezingen. Zou de
kamer ook in het regeringsdeel zich onafhankelijk opstellen vóór het volk,
dan heft ze zichzelf op door de val van de regering.
In stelsels waar de regeringsvorming via een gekozen president op premier
verloopt, blijken correcties door kamermeerderheden of gewijzigde regeringen
en premiers zonder steeds weer nieuwe parlementsverkeizingen wel mogelijk.
De strikte scheiding tussen de regerende macht en het vrije parlement die
het vrije volk vertegenwoordigt is meer dan ooit noodzakelijk.