Peilingen 1 juli 2005

Sat Jul 2 10:45:18 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Ger Arts <gmw.arts at HOME.NL>:
>Conclusie is dus dat D66 geen enkele waarde meer vertegenwoordigd naar de
>kiezers en dus met de huidige stand van 3 zetels steeds meer op haar
>werkelijke waarde afstevent.

 Da's inderdaad een punt.

 De Nova/NSS-cijfers zijn een gemiddelde over 2 weken. Vorige twee weken
 stond D66 op 5 dus als D66 thans op 3 staat, heeft de partij deze week
 eigenlijk 1 zetel gescoord. De klap moet dus nog komen - tenzij de partij
 zich de komende week weet terug mirakuleus te vechten in de gunst van de
 kiezer.

 Dat laatste zie ik niet gebeuren. Eerder raakt de NPS-crisis weer wat op
 de achtergrond, lijkt mij. Wat we momenteel zien is dat wat tot nu toe
 gezien werd als de 'trouwe kern van D66' net zo makkelijk wegloopt naar
 de oppositie.

 Blijft de vraag waarom Aso steeds dieper ingrijpt in het prive-leven van
 de burger. Okee, normen en waarden, dat weet ik ook wel - maar waarom
 worden we daar eigenlijk mee lastig gevallen ? Vrijheid van Godsdienst
 betekent OOK dat men als burger NIET door normen en waarden wordt lastig
 gevallen. Of door de psychiatrische overtuiging van Hoogervorst, of door
 de Christelijke naastenliefde van de Geus, of door de Rozenkruis-mystiek
 van Van der Laan. Mag de burger zelf nog beslissen wat'ie denkt ?

 Kennelijk niet...!

 Nu mag de burger zelfs meer niet beslissen wat hij (zij) ziet als men de
 TV aanzet. De bedreiging door Aso dringt dieper en dieper de huiskamer
 binnen - totdat ze daarmee niet meer uit weg valt te denken.

 Het aantal mensen dat door toedoen van Aso getraumatiseerd geraakt, iet-
 wat paranoide begint te reageren of bij wie zich een PTSD ontwikkelt,
 neemt toe. Mensen zijn sinds de bezetting niet meer gewend om door de
 overheid te worden bedreigd. Dit is een ongelovelijk drama. Nog even en
 de eerste Nederlanders moeten asiel zoeken in het buitenland.

 Met onze normen en waarden zijn we afgezakt tot het morele niveau van
 Noord-Korea.