D66-prominenten schrijven brief

Tjerk Jouwstra tjouwstra at WXS.NL
Fri Jul 1 21:38:16 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk,

Excuses voor de late beantwoording, maar het eind van een collegejaar brengt
voor mij veel extra werkzaamheden met zich mee.

Ik denk, dat het jou vooral om het volgende is te doen:

On Thu, Jun 30, 2005 at 01:46:03AM +0200, Tjerk Jouwstra wrote:
> er steeds minder van bakken) en voor mij is het kritisch punt genaderd: We
> moeten eruit, voordat de VVD dat doet op een van onze issues. Terwijl ik
in
> april nog voor continuering heb gestemd, op basis van dezelfde
argumentatie
> als Van Mierlo: een opting out toen zou voor ons dodelijk zijn geweest,

-->Jij:Dat heb ik Van Mierlo toen zo niet horen zeggen. En ik heb van
>anderen toen ook geen argumenten gehoord waarom dat dodelijk zou zijn.
>Angst en koffiedik kijken. Dus ik hoor graag je analyse.

Ik heb Van Mierlo nog even kort na het congres gesproken, bij de perskamer
(ik ken hem nog uit de tijd dat ik het DB notuleerde en hij er verplicht
eens in de zes weken bij moest zijn) en hij zei dat er bij een neen van ons
weinig meer zou overblijven. Hij had zijn keuze overigens pas die middag
gemaakt, ik een paar dagen eerder op de woensdag.

Mijn eigen analyse was, en ja, zoals veel in de politiek zou je dat ook
koffiedik kijken kunnen noemen, dat we door op dat moment met dit kabinet te
breken, we in de er op volgende verkiezingen weggevaagd zouden worden (het
doorgaan van het kabinet met gedoogsteun van klein rechts of LPF sluit ik
dan even uit, maar dat lijkt me wel een terechte inschatting): hoofdregel in
de politiek is Qui casse, paye (wie breekt betaalt) en dat zouden wij
geweest zijn, op een issue, dat door de masthodonten van de PvdA was
veroorzaakt, de oppositie, waarbij de gekozen burgemeester als
verkiezingsissue ons nauwelijks meerwaarde had opgeleverd: Volgens mij
speelt dat bij de gemiddelde stemmer al nauwelijks, laat staan de gemiddelde
burger.

Het paasakkoord vond en vind ik een niemendalletje en bijvoorbeeld het extra
geld voor onderwijs een absoluut minimum wat er hoe dan ook had moeten
komen, maar de CDA en VVD moesten toch een beetje naar ons buigen
(mediabeleid!), en dat vond ik een conditio sine qua non in de verhouding
twee groten en een kleintje (vermeend) links liberaal.

Maar goed, bij breken zou de uitkomst vervolgens van de verkiezingsuitslag
(D66 2 zetels) onvermijdbaar tot een kabinet PvdA-CDA geleid hebben, en ik
kan er niets aan doen, en tot voor een paar jaar zou dat voor mij best next
geweest zijn, maar ik kan er nu, en ook in april niet, goed in geloven en
voel me er een beetje onpasselijk bij.

Intussen echter, constateerde je terecht:

-->Wat dodelijk is, is bij herhaling met lege handen in je hemd staan en
>beloften krom praten: Burgemeester, kiesstelsel, waddenzee, borssele,
>NPS, meedoen WAO-Waanzin. Er zijn bij herhaling momenten geweest waarop
>D66 er zonder evidente electorale kleerscheuren uit kon stappen. Dat
>heeft men echter niet gewild.

En, zeker nu ook met het kat en muis spelletje met Pechtold, heb ik zoiets
van: stoppen maar, ga er met opgeheven hoofd uit, en we zien wel verder.
Volgens mij komt onze nieuwe voorzitter uit een onverdacht circuit (maar het
is een boude stelling, en het liep vaker slecht af met dergelijke
voorzitters) en ik geloof zelfs in Pechtold als nieuwe lijsttrekker, zolang
hij op zijn dossier zijn rug recht weet te houden.

Groet,

Tjerk