D66: sparen voor WW-uitkering

drs. W.E. van de Griendt (Universiteit Twente, faculteit W.E.vandeGriendt at UTWENTE.NL
Mon Jan 31 13:01:42 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Dag mensen,

zet dit plan niet het hele stelsel op zijn kop? De WW was toch een
collectieve verzekering en geen spaarregeling? Dus ook als jongere krijg je
nu gewoon een uitkering (ook al zou je 'inleg' nog lang niet genoeg zijn om
je uitkering te bekostigen). Maar hoe zit dat straks dan?
En hoe gaan we met oudere werknemers om? Ik neem aan dat die gewoon een
eigen regeling houden. Maar wie gaat die premie dan betalen? Ik hoop dan
eerlijk gezegd niet dat de jongeren dan ook nog moeten bijdragen. Want dan
krijgen we net zo'n situatie als bij de pensioenen. Volgens mij worden
jongeren daar ook twee keer gepakt.
Jongeren moeten wel gelijke premie blijven betalen, maar krijgen straks veel
minder uitgekeerd. En om dat pensioengat te dichten, moeten ze naast de
premie dus ook nog bijsparen.
Of zit ik er in beide gevallen dan helemaal naast? Ik hoor het graag, want
van dit uitzicht word ik namelijk niet vrolijk.

Wim van de Griendt

W-uitkering.html

DEN HAAG - Coalitiepartij D66 wil dat werknemers op termijn kunnen gaan
sparen voor het geval ze een periode werkloos raken. Dat stimuleert volgens
D66-leider Dittrich werklozen om snel weer een baan te vinden, omdat het
spaarsaldo opraakt. Hij schrijft dat maandag in een opiniestuk in Het
Financieele Dagblad.

Dittrich verwacht dat er steeds meer mensen komen die geen behoefte hebben
aan een verplichte WW-verzekering. Met de spaar-WW hebben werknemers die
lang hebben gewerkt meer gespaard en ze hebben daardoor langer de
beschikking over een uitkering.

Volgens D66 zou de spaar-WW ondergebracht kunnen worden in de nieuwe
levensloopregeling waarin al voor verlof gespaard kan worden.

(D66 at nic.surfnet.nl).
alleen: SIGNOFF D66
Het on-line archief is te vinden op: