Referendum in de Europese grondwet

Mon Jan 31 12:13:10 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ik ben best geinteresseerd, Martin,

Te weten wat de voordelen voor de burgers zouden kunnen zijn als een
meerderheid voor stemt, kun je die kort uiteenzetten? Voordelen i.v.m. een
afwijzing door een meerderheids-nee.

Sorry dat ik ze nog niet zie terwijl ik wel de voordelen van een helder
signaal nee zie.
Al was het maar als signaal van het gebrek aan vertrouwen in de Europese
besluitvorming en uitvoering top-down, van slecht ontwerp van Euro zowel de
fodjes papier als de onbruikbare muntjes als de bewaking van de nationale
begrotingstekorten, via procedurele kennelijk onomkeerbare toelatingen van
lidstaten, tot de aanwijzing van boven ons gestelde Euro-commisarissen.
(Om misverstanden te voorkomen, ik zie voordelen aan de toelating van
Turkije en meer Europese buurlanden, maar dan wel in een Europa van meer
snelheden, of in regio's van buurlanden zoals Schengen. Ik zie de voordelen
van multi-laterale samenwerkingen.)

Fritz