Referendum in de Europese grondwet

Martin Lentink martinlentink at D66GELDERLAND.NL
Mon Jan 31 10:46:16 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Lenny Bruce wrote:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Helemaal mee eens Mark
> En voor de Europesche Bill of Rights wordt verwezen naar de Rechten
> van de Mens verklaring die op geen enkele manier een Bill of Rights is!
<...>

Sorry Lenny.

Ik denk dat jij de UN Declaration bedoelt. De ontwerp-grondwet verwijst
echter naar het EVRM. En dat is wél een Bill of Rights, en dat wordt door
jurisprudentie iedere dag in de Europese rechtzalen bewezen.
Het Handvest-deel van de ontwerp Grondwet verwijst er expliciet naar:

"3. Voorzover dit Handvest rechten bevat die corresponderen met rechten
welke zijn
gegarandeerd door het Europees Verdrag tot bescherming van de rechten van de
mens en de

fundamentele vrijheden, zijn de inhoud en reikwijdte ervan dezelfde als die
welke er door genoemd

verdrag aan worden toegekend. Deze bepaling verhindert niet dat het recht
van de Unie een ruimere

bescherming biedt."

en:

"Geen van de bepalingen van dit Handvest mag worden uitgelegd als zou zij
een beperking vormen

van of afbreuk doen aan de rechten van de mens en de fundamentele vrijheden
welke binnen hun

respectieve toepassingsgebieden worden erkend door het recht van de Unie,
het internationaal recht

en de internationale overeenkomsten waarbij de Unie of alle lidstaten partij
zijn, met name het

Europees Verdrag tot bescherming van de rechten van de mens en de
fundamentele vrijheden,

alsmede door de grondwetten van de lidstaten."

mvg,

Martin Lentink