Donner gek geworden! - ik mag niet meer naar Schiphol

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Sun Jan 30 17:57:52 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Fritz van Rikxoort wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Tegen de grondwet stemmen dus, Henk?

Ieder moet zijn verantwoordelijkheid nemen, Fritz.

Lijkt me in jouw geval geen probleem. Je bent immers (goed?)
geinformeerd opdat een afweging ook verantwoord plaats kan
vinden.

De meeste burgers in dit land niet en daarvan gaat deze
regering misbruik maken. Mochten (wel), maar konden niet
echt mee participeren. Het had een een uistekende
mogelijkheid geboden om de eigen democratie eens kritisch te
(her)bezien.

Mijn afweging is dat ik zondermeer ga stemmen
En idd gemotiveerd: TEGEN !!!

Ik zal mij ook niets aantrekken van de (ergerlijke)
propaganda van kabinetswege, welke mij te wachten staat.
Ik acht het bovendien een ongewenste inmenging in mijn
afwegingsproces dat op argumenten plaats zal moeten vinden.
En waartegen ik mijn grondwettelijke bescherming eis. Donner
zal wel 'niet thuis' geven. De TK zal vinden dat ik niet
goed bij mijn hoofd ben, en dat ik vertrouwen moet hebben.
Maar, waarin dan?

> Omdat daarin de macht die regeringen hebben over Europa eerder bestendigd
> wordt dan dat de burgerrechten en directe democratie de grondrechten worden
> waaraan tijdelijke regeringen ondergeschikt zijn.

Ja, en noem dat maar democratisch !!!!

Kijk, voor mij staat het besluitvormingsproces midden in het
centrum van de democratie. En wie daarin en in welke mate
deel nemen of kunnen nemen.

Niet hoe de macht verdeeld wordt. Dat lijkt me een politiek
steekspel - dat op zichzelf wel mag (hoort er kennelijk bij)
- maar geen invloed mag hebben op het besluitvormingsproces.

> Of we nu wel of geen
> federatie worden zoals de VS zijn, de EU is de facto een machtsbolwerk van
> regeringen over Europese burgers en nationale parlementen, zonder directe
> controle door burgers of direct gekozen vertegenwoordigers, laat staan
> zonder direct door burgers gekozen Europese bestuurders.

Ik heb niets gevonden Fritz, dat werkelijk de moeite waard
is voor de burger. En idd het wordt alleen maar erger.

> De EU was altijd een samenwerkingsverband van regeringen al dan niet
> bestendigd door nationale parlementen, maar toch met de bedoeling op weg te
> gaan naar een democratisch Europa?

Nou ja, democratisch zeg je. Was dat nu maar waar. En op
weg, was dat ook maar waar.  Je weet wel beter. :)

Kijk, ik zag in de discussie

> Met burgerrechten onafhankelijk van
> regeringsmachten?

Ja uiteraard. Ze zijn ook bedoeld om je tegen hun
ongebreidelde (overheids)macht te beschermen. Ze moeten
juist een tegenwicht vormen, regeringen van het mis/gebruik
ervan doen afzien.

Sinds Irak weten wat die verdragen werkelijk waard zijn. En
dat nota bene door democratisch verkozen regeringen !!

> Zover ik zie is alleen het Europese Hof een instelling
> die
> de burgers en hun grondrechten dienstbaar is, grappig genoeg ontbeerd
> Nederland zelf zo'n soort constitutioneel hof dat de grondrechten bewaakt,
> dat doet het parlement in Nederland liever zelf.

Reden waarom ik het initiatief van GL (Femke Halsema, meen
ik) destijds van harte ondersteunde de wet te laten toetsen
op de grondrechten/-wet.

Het parlement lijkt meer en meer een ambtenaren bolwerk
verworden waarin om electorale redenen het werkelijke debat
maar wordt vermeden.

(begin: even tussendoor:) Oh ja, het nieuwe er met de haren
bijgesleept argument is dat men niet wil polarisen. Alsof
dat aspect geen onderdeel uit zou maken van het te voeren
debat. (einde: tussendoortje)

Het noodzakelijk geachte draagvlak wordt gecreeerd, alwaar
het middels argumenten moet worden verkregen.

De oppositie gaat languit achterover liggen, want weten dat
zij gedurende de rit (van de coalitie partijen) niets in te
brengen hebben.

> Wat daarvan zij en hoe die
> ondergeschikt gemaakt worden aan partijbelangen moge uit tal van
> voorbeelden duidelijk zijn.

Precies Fritz.

En dat alles wordt tot Europese norm verheven, zoals Marc
terecht opmerkt.

Als Donner klaar is met zijn karwei dan hoef je zelfs
daartegen al niet meer in het verweer te komen, want zijn
norm wordt dan bepalend (en zijn lat ligt erg laag, weten we
inmiddels), en mag je nergens meer komen.

Die van Balkenende ligt nog lager.

(begin nog een tussendoortje)
  Wat gaat die - met vrouw en kinderen - op de Antillen doen
eigenlijk?

http://www.amigoe.com/artman/publish/article_11235.shtml

Voldoet die D66-er niet meer? Of vindt er (opnieuw) geheim
(achterkamertjes) overleg plaats?
(einde tussendoortje)

Henk Elegeert