Donner gek geworden! - ik mag niet meer naar Schiphol

Tjerk Jouwstra tjouwstra at WXS.NL
Thu Jan 27 23:59:30 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk,

Je schreef:

> Eens.

Daar kan ik het niet oneens mee zijn.

Maar je schreef ook:
 >Die is overigens ook op andere manieren reeds in gevaar.
>
> De wijze waarop we opnieuw met verouderde methoden - geheel
> in lijn met de invulling van onze huidige democratie -
> oplossingen zoeken voor de huidige problemen, is er een van.

Toch wordt er nu voor het eerst ook landelijk een referendum gehouden, over
de europese grondwet. Een initiatief mede van D66, in casu Boris van der
Ham.  Het is nog niet alles, maar het is er. En als zelfs de VVD in de
Eerste Kamer ermee accorrd gaat, denk ik, dat ook onze gekozen burgemeester
en een onbegrijpelijk districtenstelsel in de vorm van evenredige
vertegenwoordiging wordt ingevoerd, of dat de VVD nog bereid is ons dit te
gunnen (want niet bindend), om zometeen de echte voorstellen weg te stemmen,
en dan, als ze worden aangesproken op ondemocratisch stemgedrag, kunnen
wijzen op hun voorstem voor het referendum.

Overigens heeft Herman Beun (quo vadis?) ons er al op gewezen, dat als de
europese grondwet wordt weggestemd, de bepalingen van het verdrag van Nice
blijven gelden. Ook lekker.

Groet,

Tjerk Jouwstra