Hirsi spreekt: het shortcutten van de gewetensvrijheid

Mon Jan 24 11:43:51 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Fritz van Rikxoort <fritz at RIKXOORT.DEMON.NL>
>Je hebt kennelijk een ander programma gezien dan ik... Marc

 Geen idee (ik had het over het Buitenhof).

>Ze was zelfs erg helder (...) i.p.v. de grote lijnen met elkaar bewaken.

 Voor haar doen misschien wel, dat weet ik niet. Ik volgde haar nooit zo.
 Is ze doorgaans een stuk verder heen, dan ?

 Ik zag iemand die in het wilde weg zat de raaskallen en die zich liet mee-
 geleiden in tal van fantasieen. Ze leek wel onder hypnose met die dromerige
 ogen die voortdurend in de bidstand sprongen. En dan dat gedweep van haar
 met het enige ware geloof: het liberalisme. Geen wonder dat de VVD-achter-
 ban niets van haar moet hebben. Hirsi Ali maakt het liberalisme volstrekt
 belachelijk.

 Vanmorgen op de radio dat ze met de 'andere bedreigden' om de tafel gaat
 zitten. Dat zou ze in het Buitenhof gezegd hebbben. Dat is dus niet waar:
 dat was een suggestie van Witteman. Ze maakt zich dat onmiddellijk eigen.

 Raar begrip trouwens, dat 'gewetensvrijheid'. Ik kende het woord niet.
 Het blijkt een religieuze term te zijn waarmee verlichter (!) Erasmus
 zowaar de tolerantie ten aanzien van 'andersdenkenden' (!) aanduidde.
 In een protestantse staat tolereert men katholieken en joden en zo - zodat
 die hun 'eigen geweten' kunnen volgen (lees: hun eigen geloof in vrijheid
 kunnen belijden). Dat schijnt dat begrip te betekenen. Weer wat overbodigs
 geleerd.

 De vraag rijst dan wel wat Hirsi Ali onder dit begrip verstaat. Ze dweept
 met dit begrip maar tolereert in haar 'liberale democratie' geen ander ge-
 loof dan het hare: alles dat strijdig zij met het liberalisme, dient nu
 juist een kopje kleiner gemaakt te worden. 'Andersdenkenden' (excusez le
 mot) zijn in de eerste plaats dienaar van het liberalisme, mogen er geen
 geloofspraxis op na houden die in strijd zij met het liberalisme. Da's dus
 precies het tegenovergestelde van wat Erasmus er onder verstond.

 Ziedaar een voorproefje van het shortcutten a la Hirsi Ali.
 Geef mij maar de gewetensvrijheid van Erasmus... (en nog liever helemaal
 niets, trouwens). Hirsi Ali shortcut de gewetensvrijheid, Hirsi Ali short-
 cut de verlichting, Hirsi Ali shortcut het liberalisme.

 Enfin, een Freudiaanse grap inzake 'vrouwenbesnijdenis' en 'shortcut'
 ligt hier voor de hand.   :-)

 Marc Fluks, Amsterdam.