'De FNV moet jongeren rechten geven'

Sat Jan 22 17:24:45 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bert,

Een brandverzekering betaalt ook uit als je brand hebt binnen 4 jaar premie
betalen of als je net geen negen maanden per jaar in je huis woont of als je
een tijdje zonder huis hebt geleefd.

De voorwaarden voor de ww zijn zodanig dat je 4 jaar of langer kunt betalen
naar rato van je loonhoogte zonder een recht te hebben dat qua hoogte boven
de bijstand uitkomt. Alleen partners hebben er nog iets aan, want
alleenstaanden hebengewoon bijstand en dan is de korte ww op bijstand dus
zinloos en de ww-premie gewoon inkomensoverdracht aan gelukkiger werknemers
die per jaar net meer werken dan 9 maanden of net de 4 jaar hebben gehaald
of zelfs nog langer ww krijgen puur op basis van leeftijd.

Heel goed dus dat de vakbeweging naar aanleiding van plannen het eerste half
jaar ww af te schaffen en de premie te blijven innnen nu eindelijk in
beweging komt.

Waar het om gaat is dat er bij werkenemersverzekeringen weer een verband
komt tussen verzekeringsrechten en te betalen premies. Voor jongeren en is
dat verband bij de WAO en de WW grotendeels doorgesneden.

Hup SER, kom met een stelsel dat weer begrijpelijk is en recht doet aan
verplichte premieafdrachten.

Fritz