Stupide Tochten

Mark Giebels mark at GIEBELS.ORG
Thu Jan 20 16:52:45 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

<-----Original Message----->
>From: Henk van Lingen
>Ik was al geen liefhebber van de stille-tochten mode maar nu er een
>wordt gehouden voor een in het harnas gesneuvelde kleine crimineel,
>wordt het helemaal weerzinwekkend.

Inderdaad Henk, beseffen die lui niet dat ze in een multiculturele
samenleving wonen en dat bezit en in het bijzonder een handtasje heilig
is voor de Westerse vrouw. Eerwraak is dan ook te verwachten. Het is net
zoiets als het afrukken van de hoofddoek van een moslima. ;-)

Amsterdam heeft trouwens toch een historie van stille tochten voor
criminelen, in het bijzonder drugbaronnen?

Maar alle gekheid op een stokje, ik ben het met je eens dat dit is nou
niet bepaald de meest aangewezen dood is om een stille tocht voor te
organiseren. Wel een interessant studieobject. Hoe kwalificeert men deze
dood (zinloos geweld?) en waar legt men de schuld.

Zo heb je hier in Oakland ook regelmatig stille tochten om te
protesteren tegen de drugsmoorden, vooral tussen de verschillende gangs.
In die gevallen is het een uiting van moedeloze buurtbewoners die hun
kinderen crimineel zien worden en elkaar afslachten. Uitermate
sympathiek dus, ondanks dat het hier ook om een vermoorde crimineel
gaat.

Ondertussen schijnt het OM weer
>te menen een zaakje moord of doodslag te hebben...

Lijkt me terecht dat dit vervolgd wordt voor doodslag. Een straf mag
mijns inziens vanwege omstandigheden achterwege blijven.

Groeten,
Mark Giebels