Hoezo lijsten?

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Thu Jan 20 00:16:22 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Martin Lentink wrote:

> Nog een broeder in de strijd meldt zich..

Welkom, broeder. Ugh!

> Overigens zou ik niet zo losjes doen over die 'lijstvolgorde' als Hein.

Nou ja, die volgorde. het ligt er maar aan hoed ie tot stand komt. ik
blijf spelen met het idee een idol-achtige 'primary" te houden:
voorselecties, openbaar, waarbij de kandiidaten als een soort
assessment-show allerlei klusjes moeten klaren die horen bij de zware
taak van wetgever/parlementarier. Van presentaties tot het schrijven van
een wetsvoorstel, van een persconferentie tot het vergaderen tot je eens
ons weegt. Allemaal gevolgd door de camera. Die primaries zorgen dan
voor een volgorde. (Nadeel: het show-element geeft de doorslag.
Misschien moet er ook een objectieve openbare SAC/Jury bij, die ook
meeweegt...).

> Die lijsten behoren nu eenmaal tot partijen die in autonomie over hun
> lijstvolgorde mogen beslissen. Het op een partijlijst 'mogen' staan
> impliceert op zich al een bepaalde quid pro quo die ik liever niet zou
> zien.

Zolang de lijsten binnen de partijen tot stand komen houd je dit.

Hoe?