Persverklaring Hirsi Ali: opmerkingen

Wed Jan 19 23:38:32 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Dat is maar hoe je het bekijkt, Mark,

Liberaal en democratisch heeft toch alles te maken met vrijheid?

De vrijheid en democratie staat onnodig en sterker onder druk als je die niet verdedigt en beschermt. Gedoogbeleid klinkt liberaal maar leidt juist vaak tot onvrijheid, net als een te grote en bureaucratische overheid.
Veel zogenaamd conservatieve punten, niet alle, zijn juist hartstikke liberaal, en geven mensen hun keuzevrijheden terug en beschermen hen beter tegen het recht van de "sterkste".
Het hangt er steeds maar van af over welke vrijheden we het hebben en of die formeel en informeel wel echt bestaan of in de praktijk juist niet.

Veel verwarring is er geloof ik over vrijheid als we het over anonimiteit en privacy hebben. Wie zich in de openbare ruimte begeeft geeft zijn privacy deels prijs, anoniem blijven als er iets aan de hand is of als je je zelf misdraagt is geen hoge vrijheid in mijn ogen. Uiteraard moet er aanleiding zijn om iemands identiteit of verdere gangen na te gaan, maar dat gebeurt als het goed is juist om de echte vrijheden van anderen te beschermen. Helaas is er erg veel mis met ons rechtsstelsel en het functioneren ervan. En zijn er veel onzinregels.

Wat democratische hervormingen betreft geloof ik steeds minder dat een districtenstelsel al dan niet gematigd de gekozenen teruggeeft aan de kiezers. Het afschaffen van de kiesdrempel voor kandidaten, zoals de VVD toen nog met Wilders voorstelde, zie ik als veel democratiserender. Ik weet niet of Wilders op die punten aan de regenteske kant van Wiegel staat, ik dacht het juist niet.

Fritz