Niet-consequent neoKeynesiaans

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Wed Jan 19 09:33:43 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark Giebels wrote:

>Hein, ik heb nog niet zo lang op deze lijst voorgesteld om partijlijsten
>af te schaffen en in plaats daarvan iedere burger de vrijheid te geven
>zich aan te sluiten bij een lijst van een politieke stroming.

Een idee dat ook ik al lang propageer. Dus we zijn broeders in de
strijd. Dat wisten we al. Eén kanttekening: je zegt 'de vrijheid geven",
alsof die vrijheid van bovenaf als een presentje aan de burger gegeven
moet worden. Hierin ben ik toch wat lastiger: de burger moet die
vrijheid némen, sterker nog, die vrijheid komt hem/haar toe en moet
gewoonweg gebruikt worden. Dat afschaffen van die partijlijsten is een
zaak die niet vrijwillig door bestuurders/politci/ambtenaren  wordt
gerealiseerd. Die zullen stug doorgaan met de eigen belangen zolang hen
weinig in de weg wordt gelegd. Maar zodra nieuwe clusters ontstaan en de
burger vrij massaal wegblijft van de traditionele lijsten, een soort
kiezersstaking, begint de noodzakelike transformatie van ons systeem. In
die zim vind ik al die Fortuijnistisch/Wilderiaanse ontwikkeling wel OK:
ze mobiliserfen de onvrede die breed leeft.

>Dus weg met de interne kandidaatstellingen en weg met de lijstvolgorde.

Die lijstvolgorde vind ik niet zo'n probleem, zoland sde
kandidaatstelling maar los getrokken wordt van de partij-interne elites.
Een open kandidaatstelling.

>Dat bedoel ik met herdefinieren. Radicaal genoeg?

Ja hoor, maar of het radicaal is of niet is niet zo belangrijk: als het
maar noodzakelijke vernieuwing brengt.