'Andersdenkende' blijkt een Stasi-term te zijn

Mon Jan 17 14:01:07 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Mark Giebels <mark at giebels.org>:
>Ik mag die Marc eigenlijk wel. Lekker wild analyzeren, zoals een man
>zonder politieke functie zich kan permiteren, een soort Theo van Gogh
>als het ware... Doet Marc trouwens al jaren op deze lijst...

 Aj, je hebt me door.  :-))

 Eigenlijk was het wel leuk om dat analytisch proces hier op de lijst
 te zien. Ik begon met de dader en dat spoor liep dood. Toen ging ik
 kijken naar Hirsi Ali. Er ging een onvermoede beerput open. Inmiddels
 meldden zich in de media allerlei rare heethoofden die een en al haat
 uitdroegen en die gelieerd waren aan zowel Hirsi Ali en Van Gogh. Dat
 was de doorbraak. Op een zaterdagavond surfte ik een kwartiertje rond
 voordat ik ging slapen en op zondagmorgen tikte ik -ook in een kwar-
 tiertje in 1 keer dat schema,
    http://listserv.surfnet.nl/scripts/wa.exe?A2=ind0412&L=d66&X=&P=R108534&
 in. Al het andere volgde daar logisch uit voort. Van Fritz pikte ik
 de term 'andersdenkende', maar hij bleek dat niet zelf verzonnen te
 hebben - het staat zelfs centraal in dit geloof. Het is geen bijvoe-
 gelijk naamwoord of bijwoord (zoals ik eerst dacht) maar een zelfstan-
 dig naamwoord waarmee de gelovigen zichzelf aanduiden (Hirsi Ali is
 dus geen neoliberaal maar ze is een andersdenkende). Ik nam aan dat
 het een nieuwerwets Nederlands woord was, maar het blijkt een oud Duits
 woord te zijn - tja, daar moet je even opkomen.

 Ik blijf het raar vinden dat Erik en Fritz geen inzicht hebben gegeven
 in deze nieuwe leer. Ze gedroegen zich als Repesteeltje en probeerden
 de zaak zo veel mogelijk te verstoren met hun 'niemand weet, iemand
 weet, dat ik...'. Net als Hirsi Ali, net als Van Gogh.

 Enfin, het is altijd leuk als zoiets lukt. Eigenlijk heb ik (daarin
 heeft Fritz gelijk) zo'n beetje hetzelfde gedaan als toen met die WOZ-
 zaak waarbij hij me destijds zo aardig geholpen heeft.

 Probleem met een analyse is dat men van te voren niet weet waar men op
 uit komt. De afloop verbaast mij dan ook zeer. Dat Hirsi Ali niet goed
 bij d'r hoofd is was me al duidelijk voor de moord op Van Gogh. Maar
 dat ik zou stuiten op een soort secte van liberalistische, atheistische
 andersdenkenden die de Moslims kennnelijk het liefst op brandstapels
 zouden zetten - neen, dat is zo idioot, daar zou ik nooit op gekomen
 zijn.

 't Is een rare wereld.

 Marc Fluks, Amsterdam