WorkForAll

Mark Giebels mark at GIEBELS.ORG
Sat Jan 15 00:17:53 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Lijsters,

Een interessante statistisch analyse van de oorzaken van economische
groei in de volgende studie van WorkForAll, een liberale denktank in
Belgie:
http://www.workforall.org/assets/Study%20Stagnation%20WFA%2021Nov2004.pd

Men vindt een aantal interessante verbanden tussen economische
kenmerken, alhoewel ik me wel zorgen maak over de statistische
betrouwbaarheid vanwege 'overfitting' en afhankelijkheid.
Een interessante conclusie is dat renteverlaging geen of zelfs een
negatieve invloed schijnt te hebben op de economische groei.

Men vergelijkt vooral Belgie met Ierland, het land met blijkbaar de
hoogste economische groei in Europa. Belangrijkste conclusie, Belgie zit
in een negatieve spiraal van te lage economische groei door te hoge
loonbelastingen en een te lage arbeidsparticipatie.

Men komt o.a. met de volgende aanbevelingen om het tij te keren:

- Een substitutie van loon- en inkomsten-belasting door
consumptiebelasting.
(Een uitstekend oud D66 idee, dat om onduidelijke redenen nooit
doorgezet is)

- Sociale Zekerheid. Als de essentiele doelstelling is elke burger op
elk moment over een
inkomen te laten beschikken waardoor hij niet gemarginaliseerd wordt op
het moment dat
hij zonder inkomen komt te vallen, waarom dan niet alle adminstratie die
eraan verbonden
is niet opheffen door elke burger een onvoorwaardelijk minimum inkomen
te verschaffen
dat automatisch elke maand op de bankrekening gestort wordt? Natuurlijk
het niveau van
dit inkomen mag niet te genereus zijn om de intrede in het arbeidsproces
niet tegen te
gaan.
(Een pleidooi voor een basisinkomen dus. Nog zo'n prima sociaal-liberaal
idee, MG)

- De-monopolisering door rechtsvormen toe te kennen aan alle
overheidsinstellingen. Een
toepasselijk statuut bv. is de VZW. Voor overheidsbedrijven die
betalende diensten
aanbieden kan men een omvorming overwegen tot NV.
(Dom, dom, dom. Ik zie die de-monopolisering niet slagen voor
overheidsdiensten, zie o.a. het falen van ZBO's, MG)

Samenvattend, een interessante studie met interessante conclusies, maar
met wat al te opportunistische regressieanalyze, lijkt mij. Ben wel
benieuwd naar de betrouwbaarheidsfactoren. Wellicht maar eens navragen.

Groeten,
Mark Giebels