Jammer dat het zover heeft moeten komen...

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Fri Jan 14 13:38:28 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Dr. Marc-Alexander Fluks wrote:

> Elsbeth Etty was vroeger ook al zo'n links dwaallicht (nota bene gepro-
> moveerd op Henriette Roland Holst)... Is ze tegenwoordig ook al ultra
> rechts ?

Nee, dat gaat te ver. Maar er is wel iets opvallends: allerlei
ex-CPN-ers zijn tegenwoordig anti-multikul (zoals ze het noemen), tegen
de "linkse kerk" en pro-Amerikaans, ook anti Moslim en anti allochtoon
en pro "Leitkultur".
 How come?
Heeft m.i. weinig te maken met politiek pur sang, maar eerder met wat
ooit de verleiding van het totalitarisme is genoemd. Kijk, neem Paul
Scheffet, prominent ex-CPN-er: hij pleit, natuurlijk in omwegtaal, maar
voor de goede lezer wel degelijk herkenbaar, voor een soort
monoculturele samenleving. Hij pleit voor een aanpassingspolitiek aan
een dominante cultuur. Het gebrek aan die aanpassing noemt hij een "drama".
Hierin lees ik, als oud studiegenoot van hem (we zaten tegelijkertijd in
Parijs) zijn oude liefde voor de Marxist Louis Althusser. Die had het in
zijn werken over "ideologische staatsapparaten" die moesten worden
gebruikt in de 'ideologische klassenstrijd" (i.c. om burgerlijke
ideologen aan te passen aan de "heersende staatscultuur" van de
proletarische ideologen, brrrr....).
In zijn veelgeprezen artikel over het drama van de multiculturele
samenleving klinkt dit verborgen Althusseriaanse geluid duidelijk door,
maar ja, je moet kenner zijn om het te herkennen. De aanpassingsdwang,
die hij verkapt propageert, is het duidelijkste symptoom. De Wit en
Etty, als oude linkse raksters, lijken ietwat dezelfde weg op te zijn
gegaan.
Voor mij is het antwoord op dit vraagstuk niet van politieke, maar van
fenomenologische aard: of je het nu links of rechts noemt, het gaat om
het fenomeen: drang naar éénheid. Drang naar totaliteit, naar
aanpassing, zelfs naar vormen van onderwerping. Thans is het Moslimdeel
van onze samenleving slachtoffer van deze onderwerpingsdrang. Straks
zijn het weer anderen.

[Neemt niet weg dat criminele uitwassen binnen de Moslim-delen van onze
samenleving hard en gericht moeten worden aagepakt, maar dat terzijde en
staat los van de inhoud. het gaat om gedrag, om kale feiten].