Waar blijft de ophef...

muijz at DDS.NL muijz at DDS.NL
Fri Jan 14 13:29:50 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Quoting "Dr. Marc-Alexander Fluks" <fluks at dds.nl>:

>  Zo'n server bestaat niet.

"Voor het dagelijks beheer beschikt NLnet over twee Sun ELC machines, met elk 16
Mb geheugen. Beide machines draaien verder de software die zeer nauwkeurig de
tijd bijhoudt. Deze twee systemen vormen de belangrijkste tijdreferentie van
vrijwel alle systemen in Nederland, die synchroniseren via het Internet. De twee
workstations heten ntp0.NL.net en ntp1.NL.net. Sun Nederland heeft deze machines
met een zeer vriendelijke korting aangeboden."
http://www.nluug.nl/newsletter/9302/50-Trivia.html

Apple biedt een vergelijkbare dienst, bv time.euro.apple.com.

>  De tijd op je eigen computer is de tijd die in je mails staat en die
>  elders op webpagina's komt te staan (bijv. het archief van deze lijst

Correct. Dat noem ik de systeemtijd, en die stel ik niet met
de hand in maar laat ik afhandelen door een timeserver. Mijn
computers vragen regelmatig de tijd op bij een timeserver, en
stellen indien nodig de lokale systeemtijd bij. Duidelijk zo?

>  (net zoals jij vanaf het verleden naar het PvdA-forum).

Ik heb niet 'vanaf het verleden' gepost; ik gebruik al jaren
de tijd zoals die wordt opgegeven door timeservers.

De klok van
>  SurfNet, of van de PvdA, doet er dus niet toe. Het gaat louter om je
>  eigen klok.

Zie boven.

>  De grap is daardoor niet minder leuk - ik weet haar best te waarderen -
>  maar men kan ook overdrijven.

Er is geen sprake van een grap; je wilt domweg niet erkennen/
begrijpen dat je je hebt vergist.

Erik vdMb