Patenten in action

Bart Meerdink bm_web at XS4ALL.NL
Wed Jan 12 20:12:21 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark,

Mijn punt was dat de vooruitgang op een bepaald terrein geblokkeerd
wordt door patenten op in essentie toegepaste wiskunde. Patenten waar
niemand wat aan heeft of iets aan verdient.

Met de steeds krachtiger wordende CPU's, de steeds toenemende behoeften
op het terrein van beeldkwaliteit, resolutie-onafhankelijkheid en
bandbreedte plus de algemene wereldwijde toename van ICT toepassingen
zouden betere compressie-algoritmen aanzienlijk totaal-profijt kunnen
opleveren (een paar miljard maal een beetje is best veel). Maar de
drempel voor commerciele toepassing die de patenten opwerpen blijft in
zo'n geval wellicht toch te hoog. En het onderzoek ligt stil juist door
die patenten. Dat maakte ik op uit het stukje tekst wat jij overigens
wegknipte.

Bart Meerdink