Chomsky vergelijkt Falluja met Srebrenica

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Wed Jan 12 14:47:25 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bart Meerdink wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Die is er nog steeds voor zover ik weet. Het aantal dat ook
daadwerkelijk wordt opgeroepen is gereduceerd tot nul.

 > dienst geweigerd

> Jazeker wel, pas als men aan elke soldaat diens individuele
> verantwoordelijkheid teruggeeft wordt het weer een acceptabel beroep.

Wat is dit nu weer voor slag in de lucht?
Elke soldaat draagt een individuele verantwoordelijkheid.
H/Zij kan bovendien ter verantwoording worden geroepen.

> Die eigen verantwoordelijkheid stelt dan wel eisen aan a) bepaalde
> aspecten van de informatievoorziening aan de eigen militairen,

Welke aspecten? Waarin wordt niet voorzien?

> b) de opleiding,

Wat is er mis met de opleiding? Welke aanleiding is er
daaraan twijfel(s) te hebben?

 > en c) het recht om te handelen in overeenstemming met het
> eigen morele besef.

Het is zelfs een plicht en niet alleen het eigen morele
besef (,want ook dat kan verwerpelijk zijn). Hoe komt het nu
dat je dat niet weet, Bart?

 > Het eventuele effect op de effectiviteit van het
> leger (positief of negatief) is secundair.

Over welk effect heb je het nu?

> Misschien kan men als proef mensen in dienst nemen met behoud van eigen
> verantwoordelijkheid. Dat zou zowel het effect op de effectiviteit in
> beeld brengen alsook het verschil tussen sodaten met en zonder eigen
> verantwoordelijkheid.

??? Ik kan je niet volgen, wat bedoel je?

> Wat betreft het democratisch kiezen voor een dergelijk leger,
> democratische legitimatie zegt totaal niets over het morele gehalte van
> het handelen (zie o.a. Bush en Sharon en zelfs Putin).

Je vergat Balkenende, Bakker D66, van Baalen VVD, en zo nog
velen in zowel de Eerste - als de Tweede Kamer.

Snap niet hoe je die over het hoofd kon zien hoor. ;)

> Tja, als je alles van te voren zou kunnen beoordelen, maar dat is niet
> zo. Het is je beroep, en je gaat als het je gevraagd wordt.

Maar als er nu oorlog komt en niemand, maar ook werkelijk
niemand gaat erheen?

Gewoon je morele plicht, toch?

Henk Elegeert