Chomsky vergelijkt Falluja met Srebrenica

Mark Giebels mark at GIEBELS.ORG
Wed Jan 12 02:04:56 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

<-----Original Message----->
>From: Bart Meerdink

>Ik keek nog even naar de wikipedia en bij "Definitions of Terrorism"
>viel mijn oog op deze: United States Code of Federal Regulations: "the
>unlawful use of force and violence against persons or property to
>intimidate or coerce a government, the civilian population, or any
>segment thereof, in furtherance of political or social objectives."
>
>Dat komt toch wel erg dicht in de buurt van wat de VS (en de SU
>toendertijd, en ook Israel vs. de Palestijnen overigens) uithalen.

Inderdaad. En die voorgestelde doodseskaders vallen helemaal
overduidelijk onder die definitie.

>Het wordt toch wel tijd dat Balkenende c.s. wakker worden en zich
>distantieren van zulk disproportioneel geweld.

Ik geloof helemaal niet dat ze slapen of geslapen hebben....

>Dit is waarom ik ooit (toen was er nog dienstplicht) dienst geweigerd
>heb. Als soldaat ben je het wapen dat andermans misdaden mogelijk, en
op
>den duur dus onvermijdelijk, maakt.
>
>Een verachtelijk beroep.

De vraag is of er een alternatief is. Het leger maar afschaffen lijkt me
ook naief. Je hebt wel een punt, maar zolang we er democratisch voor
kiezen een leger te hebben kan je het beroep van soldaat niet
verachtelijk verklaren, lijkt mij.

Dat klinkt hard, maar zolang je geen soldaat
>kunt zijn zonder je morele besef ondergeschikt te maken aan dat van een
>ander is het helaas niet anders, ondanks dat men in naam heet slechts
>het land te verdedigen, en je opdracht niet *altijd* immoreel is. In
dat
>geval heb je geluk, anders pech, je hebt het zelf niet meer in de hand.

Klopt. Een optie zou kunnen zijn om soldaten niet te verplichten om naar
een oorlogssituatie uitgezonden te worden.

Als iedereen weigert is er blijkbaar iets mis met de missie.

Groeten,
Mark Giebels