Columns Stan van Houcke over neo-liberalen

Mark Giebels mark at GIEBELS.ORG
Thu Jan 6 23:18:38 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Dank voor de links Marc, zeer gedegen columns. Lang, maar je blijft ze
lezen...

Ik vond vooral de laatste erg goed:
http://home.planet.nl/~houck006/autisme2.html

Mijn conclusie: Als de economie de komende decennia relatief snel
achteruit gaat ontploft Europa en zijn de Moslims de voor de hand
liggende slachtoffers; de Joden van de 21ste eeuw als we niet oppassen.

De belangrijkste vraag is of en hoe we dit kunnen voorkomen? Grenzen
dicht lijkt mij te laat en mede daarom slechts contraproductief. Liever
de grenzen verder openen, om twee redenen. Ten eerste, meer interactie
met andere culturen vergroot het begrip voor elkaar en dat onbegrip is
juist de directe oorzaak van racisme en dus fundamentalisme aan beide
kanten. De tweede reden: Het vervlechten van de Nederlandse economie in
de economische groeicentra van vooral Azie is de enige manier om
economisch niet in een malaise te geraken de komende decennia.

Iedere andere strategie lijkt me tot mislukken gedoemd.

Groeten,
Mark Giebels