Kwaliteitskranten?

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Sun Feb 27 23:01:45 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Democs,

Als lezer van o.a. Volkskrant en NRC  vergelijk ik spectaculair nieuws uit
Nederland soms met die in andere dagbladen.

Neem de diamantroof op een beveiligd platform op Schiphol. Als ik NRC en VK
lees en vergelijk, lijkt het net alsof de verslaggevers alleen een
persbericht of persconferentie als bron hebben.

Toevallig lees ik dezelfde ochtend ook The Guardian (UK). Potdorie, daar
lees ik pas dat de buit wschl. 100 miljoen USdollar bedraagt, wie de
beveiligers zijn en wie de gedupeerden waarvan er ook enkelen aan het woord
komen. Niks van dat al in de twee belangrijkste Nederlandse
"kwaliteitskranten".

Voelen de journalisten daar zich te goed voor basale misdaadverslaggeving?
En hoe betrouwbaar is men wel met de overige verslaggeving? Zit men
gemakzuchtig alleen bij vakbonden en politici op schoot?

Overigens ben ik al jaren zeer ontevreden over de economische verslaggeving
in de meeste kranten. Hier domineren toch wel De Telegraaf en het FD.
Belachelijk eigenlijk.

Henk Vreekamp, Utrecht