politiek correct

Sat Feb 19 11:46:52 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark,

Henk noemde Fermina een ideologische flapdrol en ik wees erop dat hij
inmiddels minder dogmatisch was, gezien zijn recente uitspraken. Fermina
ging het erom dat we structurele problemen niet onbekend moeten laten door
angst voor vermeend racisme, en hij staafde dat met voorbeelden van oproer
over vermeend racisme dat pas ontkracht werd toen de ethniciteit van
betrokkenen niet geheim meer was.

Je vraag is tweeledig. Wat wil een mens met openheid en eerlijkheid ofwel
het niet geheim houden van beschikbare informatie? Een juist beeld proberen
te vormen van de werkelijkheid.
Je tweede vraag is of je mensen star in groepen moet en kan indelen? Lijkt
me niet, maar dat is geen reden informatie daarom maar angstvallig geheim te
houden. Ook niet als misdadigers en misdragenden autochtoon zijn, dat bekend
laten zijn zorgt ervoor dat er minder bevooroordeeld in groepskenmerken
wordt gedacht, maar zonder bijvoorbeeld het substantieel vaker voorkomen van
bepaalde misdaden en misdragingen onder individuen van bepaalde groepen te
verzwijgen.

Openheid is de enige oplossing. De verkramping moet afgebroken. Ik ben niet
bang dat dat zou leiden tot meer bevooroordeeldheid, integendeel.

Zelf zie ik een parallel tussen de verkramptheid over de ethniciteit en
culturele achtergronden van mensen met de seksuele voorkeuren van mensen. De
verwrongen beeldvorming over homoseksualiteit en homoseksuelen werd en wordt
pas afgebroken als bekend is dat heel verschillende en complete mensen alle
seksuele voorkeuren kunnen hebben. Biseksualiteit heeft als bijkomend
voordeel het helpen doorbreken van denken dat gelijk- of
andersgeslachtelijke seksuele voorkeuren geheel en al anders zouden zijn.
Gemengde huwelijken hebben een soortgelijk gunstig effect uiteindelijk.
De parallel treedt ook op bij besmettingen met HIV en geslachtziekten. Komt
hier en daar meer voor onder homoseksuelen, maar is grotendeels
gedragbepaald. Elders komt AIDS ook op grote schaal voor onder
heteroseksuelen. De angst in vooroordelen en groepskenmerken te denken is
terecht, de oplossing was volstrekte openheid dwars tegen degenen in die
verschijnselen in hun land of onder groepen categorisch ontkenden en
trouwens nog ontkennen. Met alle schadelijke gevolgne van dien.

Fritz