nu.nl: Parlement wil opnieuw kijken naar softwarepatent

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Fri Feb 18 20:52:31 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste lijsters,

De discussie over software patenten is inmiddels ook doorgedrongen tot de
massamedia. Helaas worden de argumenten van de tegenstanders van software
patenten niet goed weergegeven.

Zo las ik net het volgende op nu.nl:

http://www.nu.nl/news/484177/52/Parlement_wil_opnieuw_kijken_naar_softwarepatent.html

"Door een nieuwe behandeling zijn nieuwe wijzigingsvoorstellen mogelijk.
Het softwarepatent is omstreden omdat het volgens tegenstanders de grote
bedrijven in de hand werkt en contraproductief is voor de kleine
ontwerpers van computerprogramma's. Donderdagmorgen was er nog een kleine
demonstratie van tegenstanders van het wetsvoorstel."

Het is waar dat software patenten grote bedrijven meer concurrentiekracht
tegen kleine bedrijfjes geven. Het is ook waar dat ze voor kleine
ontwerpers van computerprogramma's nadelig zijn. Maar dat op zichzelf is
geen goed argument om er tegen te zijn.

Als schaalvergroting goed voor de economie en goed voor de consument is,
is er niks tegen. Als kleine ondernemers dan geen geld meer kunnen
verdienen, dan is dat maar jammer. Ondernemers zijn niet zielig en
bovendien hebben echte ondernemers geen extra steun nodig.

Ik vind de prijzenoorlog in de supermarkten een goed voorbeeld van
wenselijke schaalvergroting. Als er in de IT schaalvergroting moet
plaatsvinden, moet dat maar. Ook al ben ik zelf een kleine IT-ondernemer.

Het werkelijke argument zou naar mijn mening moeten zijn dat software
patenten iets goeds nemen (een maatregel om een "free riders"-probleem aan
te pakken) en er iets slechts van maken (vrije concurrentie om zeep
helpen). Zogenaamd om een vorm van marktfalen te verhelpen, krijgen we dan
een veel ergere vorm van marktfalen.

En op de site van de BBC stond het volgende:

"The open source movement, of which Linux is the flagbearer, eschews
notions of property and instead allows anyone to examine and tinker with
the inner workings of software."

Dit is volstrekt misleidend. Dit is de propaganda van MS. Het idee is vast
om het verzet van de Open Source beweging af te doen als het werk van
radicale communisten.

Dit leidde tot de nodige verontwaardiging onder de lezers van Slashdot en
ik zag net dat de tekst inmiddels stilletjes was gewijzigd:

http://news.bbc.co.uk/1/hi/technology/4274811.stm

Na even zoeken op Slashdot vond ik hierover de volgende reactie van de BBC:

"Apologise for the mistake.

This has now been corrected.

Darren Waters
Acting Editor, Technology
BBC News website
0208 225 9370
http://news.bbc.co.uk/technology"

Een professionele reactie, zoals je dat ook mag verwachten van een
gerenommeerde organisatie als de BBC. Maar wel verontrustend dat er in
eerste instantie zo verkeerd werd bericht.

Ook de NRC was van de week niet al te goed in het correct weergeven van de
argumenten.

Al met al lijkt me hier een mooie taak weggelegd voor politici die een en
ander wel duidelijk kunnen uitleggen.