grondbezit

Thu Feb 10 23:14:31 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Klink goed, Martijn,

Past in de behoefte aan veel minder gedetailleerde, globalere regels.

Succesvolle stedebouwkundige plannen hebben vaak een helder stramien qua
ruimtelijke inrichting, maar bieden veel vrijheid en flexibiliteit door de
jaren heen wat betreft de invulling van percelen en rooilijnen. De
grachtengordel en veel oude steden en dorpen zijn voorbeelden van patronen
waar ook telkenmale vervangingsnieuwbouw probleemloos is ingepast.
Mislukte plannen zijn vaak monotoon en te integraal wat betreft de
invulling. Helaas kiest de overheid vaak voor dergelijke erg grote plannen
ineens, met weinig verschillende partijen die onderdelen uitwerken.
Tussenvormen bestaan ook en wijken die zo gevarieerder zijn ingevuld en
ruimte voor latere uitbreidingen laten zijn succesvoller dan de integrale
keurslijven.

Fritz