Referendum in de Europese grondwet

Tjerk Jouwstra tjouwstra at WXS.NL
Thu Feb 3 11:38:00 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Lenny,

Het Nederlandse strafvorderingsrecht  kent een voorarrest van maximaal 106
dagen en 6 uur na aanhouding, als er sprake is van een redelijk vermoeden,
dat de verdachte een delict heet gepleegd met een gevangenisstraf van 4 jaar
of meer. Dan moet de vedachte voor de rechtbank verschijnen, die dan wel
weer de berechting kan schorsen hangende het onderzoek. Daarmee steken we
met kop en schouders uit boven bijvoorbeeld de ons omringende landen, die
helemaal geen termijn kennen, vergelijk België en Mark Dutroux . De termijn
van gevangenhouding/neming (een onderdeel van het voorarrest) bedraagt 30
dagen, welke door de rechter commissaris twee keer verlengd kan worden; in
totaal dus 90 dagen.

Groet,

Tjerk Jouwstra