ongelofelijk

Tue Dec 20 11:14:47 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Tjerk Jouwstra <tjouwstra at WXS.NL> forwarde uit de NRC/Handelsblad,
>Openbare scholen zijn verplicht om humanistisch of godsdienstig onderwijs
>aan te bieden zodra ouders van ten minste tien leerlingen daar om vragen.

 Ik had op de middelbare school het vak 'levensbeschouwing'. Dat was geen
 godsdienstonderwijs, het ging over alle religies. Overigens niets van be-
 grepen, van dat vak. Vreselijke wanorde, leraar overspannen, rapport-cij-
 fers kwamen op miraculeuze wijze tot stand. Kwestie van onderwijsexperiment
 (het enige dat ik meegemaakt heb, aan de mammoet ben ik nog net ontsnapt).

 Probleem is dat gelovigen het onderwijs zien als middel om hun geloof door
 te geven aan de volgende generatie. In de gezondheidszorg ziet men dat ver-
 schijnsel trouwens ook. Terwijl het onderwijs (de zorg) daar niet voor dient.

 Gelovigen kunnen het zich om de een of andere reden (blijkt ook regelmatig
 op deze lijst als het gaat om het atheisme) niet voorstellen dat de ideeen,
 die zij maar niet uit hun hoofd weten te krijgen, bij anderen volstrekt niet
 leven. Zelfs geheel ontbreken. Ideeen zijn projecties van het onbekende op
 het bekende. Ze zijn er voor mensen die het onbekende weigeren te verkennen.

 Donner is daarvan een mooi voorbeeld. Balkenende ook. Brinkhorst, met z'n
 Euro-liberalisme, trouwens ook. Ze denken allen dat hun geloof universeel
 is. Maar dat is niet zo. Geloof zit tussen de oren en nergens anders.

 Marc Fluks, Amsterdam