geding WAO verloren

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Sun Dec 18 07:55:22 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ger wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Kort geding verloren.
> Het zat er aan te komen, al ging het rechter dus niet om de inhoud. UWV doet
> dit in opfracht van de minister en verschuikt zich daarachter, ook al
> gebeurt het niet volgens de wet. Men had de staat moeten dagvaardigen.

Men rekent zich vooralsnog rijk:

http://www.overheidsinformatie.nl/asp/index.asp?orgidt=Org_019544
"
Herkeuringen mogen doorgaan

Het herkeuren van WAO'ers gebeurt niet onrechtmatig en mag dus doorgaan.
Dat heeft de rechter donderdag bepaald in een zaak die was aangespannen
door de stichting Collectieve Rechtsvordering (CORV).

De stichting stelde dat de WAO moet worden gezien als een normale
verzekering. Daarom zou de overheid de voorwaarden niet mogen wijzigen
nadat mensen al schade hebben geleden. Maar de rechter verwerpt dit
argument. In tegenstelling tot wat CORV beweerde, is er geen sprake van
strijdigheid met de rechten van de mens.

'Er is geen algemene rechtsregel waaruit volgt dat een aanspraak op een
sociale uitkering, zoals de WAO, nadat deze is toegekend niet meer mag
worden aangepast', aldus de rechter.

Sdu - Overheidsinformatie  (16 december 2005)
"

> Ik schreef het al eerder dat het UWV zich boven de wet stelt. Eigen regels
> en termijnen worden grof overschreden. Bezwaren worden afgehandeld door een
> collega de deur ernaast.  Ze houden elkaar de hand boven het hoofd.

http://www.staatscourant.nl/

"
UWV mag doorgaan met herkeuren van WAO'ers

De voorzieningenrechter van de rechtbank van Amsterdam heeft de eis
afgewezen dat het UWV onmiddellijk moet stoppen met zijn herkeuringen op
grond van het nieuwe Schattingsbesluit. Dit was in kort geding geëist
door de Landelijke Vereniging van Arbeidsongeschikten (LVA) en de
stichting CORV. Volgens de eisers was de toepassing van dit
Schattingsbesluit in strijd met artikel 1 van het eerste protocol bij
het Europees Verdrag tot bescherming van de Rechten voor de Mens. Hierin
staat dat iemands eigendom niet zomaar kan worden afgenomen, behalve als
dit in het algemeen belang is en gebeurt bij wet. Het Schattingsbesluit
is geen wet. Volgens de rechter vinden de herbeoordelingen hun grondslag
echter in de WAO en kan ervan worden uitgegaan dat de mogelijkheid dat
een werknemer zijn uitkering verliest terwijl zijn gezondheidstoestand
niet is veranderd, bij de parlementaire behandeling is betrokken. De
stichting CORV en de LVA gaan in beroep tegen de uitspraak.
"

> En alles kan maar met de politiek achter zich als dekmantel.

Nog wel, maar ook ik denk dat CORV een punt heeft.

> Het wordt erg hoog tijd dat de mensen zelf maar ens in opstand komen en
> laten merken het zat te zijn.

Dat komt nog .....

> Nu nog een organisator er van.

Een engert? ;)